Projectenbank

Projectenoverzicht

 
 

Project: Een s(t)imulerende schoolomgeving

Thema's:
Kunst, Cultuur en Creatieve Industrie, ICT, Onderwijs
Doorlooptijd:
van 1 januari 2015 tot 1 september 2017
Een s(t)imulerende schoolomgeving. Het optimaliseren van de transitie naar het voortgezet (speciaal) onderwijs van jeugdigen met een autismespectrumstoornis met behulp van Serious Gaming: Een iteratief ontwikkeltraject


Aanleiding
Voor jeugdigen met een autismespectrumstoornis (ASS) verloopt de overgang van het primair naar het voortgezet (speciaal) onderwijs vaak problematisch. Er wordt gezocht naar innovatieve oplossingen voor dit probleem. Veel heil wordt verwacht van serious gaming.
Serious games zijn digitale computerspellen die gedragsverandering stimuleren. In een serious game kunnen kinderen in een digitale en veilige spelomgeving experimenteren en leren omgaan met moeilijke situaties of problemen zonder de consequenties die dit uitproberen in ‘real life’ situaties zou hebben.
Onderwijsconsulenten willen maatwerk, mkb-bedrijven in de creatieve sector willen domeinspecifieke kennis over ASS.

Doelstelling
Het project bestaat uit vier fasen. Doel van de eerste drie fasen is om een serious game te ontwikkelen voor jeugdigen met ASS en een bijbehorende professionaliseringsmodule voor leraren. Dit gebeurt met een iteratief ontwikkeltraject (het Human Centered Design) via de Scrum-methodiek. Verder wordt er ook een professionaliseringsmodule ontwikkeld waarmee onderwijsconsulenten worden getraind om jeugdigen met ASS en hun leraren te ondersteunen bij het werken met de game.
In de vierde fase van dit project wordt deze aanpak geïmplementeerd op Rotterdamse scholen. Met behulp van klankbordgroepen en een kleinschalige pilotstudie wordt vervolgens aan de hand van prototypen van de game en de professionaliseringsmodules de gebruikersvriendelijkheid van de ontwikkelde producten onderzocht. Ook wordt gekeken of en hoeveel positief effect de game heeft op de competenties, problemen en behoeften van de jeugdigen. De kennis en ervaringen uit de pilotstudie dienen als input om de ontwikkelde aanpak te optimaliseren.

Beoogde resultaten
De concrete resultaten van dit project zijn een prototype van een serious game voor jeugdigen met ASS en professionaliseringsmodules voor leraren en onderwijsconsulenten.
Kennis en eindproducten die voortvloeien uit dit project zullen worden gedeeld met andere mkb‐bedrijven, onderwijsorganisaties, kennisinstituten, onderzoekers, docenten en studenten, o.a. via Facebook en Yammer.

Consortiumleden

  • Coachen met Beeld
  • QLVR
  • Rodesk
  • Stichting Bestuur Openbaar Onderwijs Rotterdam (BOOR)
  • Stichting Yulius
  • Yulius Academie
  • Yulius Onderwijs

Netwerk- en projectleden

  • 1 plus 1 is meer dan 2
  • 12HOOG Webspecialisten
  • Driewijszer
  • Kandel Video Coaching
  • Ruijs & Selles Onderwijsbegeleiding
  • Simone Willems Onderwijsbegeleiding, Training en Coaching
  • Studio Pinwin