Projectenbank

Projectenoverzicht

 
 

Project: OBSERVE

Thema's:
ICT, Kunst, Cultuur en Creatieve Industrie
Doorlooptijd:
van 1 september 2014 tot 31 augustus 2016
OBSERVE
Omgevingsbewuste schermen voor interactie

Aanleiding
Publieke schermen bevorderen de levendigheid en aantrekkingskracht van hun omgeving en stimuleren het gebruik van de publieke ruimte als ontmoetingsplek. De positieve invloed van publieke schermen kan geoptimaliseerd worden door interactieve content in te zetten. Door gebruik te maken van (sensor)data uit de publieke ruimte en deze te analyseren en te vergelijken met metadata van beschikbare (interactieve) content, is het mogelijk om automatisch voor de plek en het publiek relevante content op een publiek scherm te tonen.
Deze kansen voor publieksvriendelijke schermen dreigen echter onverzilverd te blijven: het is duur om aantrekkelijke interactieve content te ontwikkelen en om bij de contentkeuze in te spelen op de actuele context van het scherm.

Doelstelling
De centrale vraag die dit onderzoek wil beantwoorden is: ‘Hoe kunnen kwalitatief goede en herbruikbare interactieve content en een contextgevoelig contentselectiesysteem de maatschappelijke en economische impact van beeldschermen in de publieke ruimte verhogen?’ OBSERVE zal een belangrijke bijdrage leveren aan de oplossing van dit vraagstuk en daarmee zorgen voor een vliegwielfunctie voor de genoemde industrie.
OBSERVE kent twee onderzoekslijnen:
1. Richtlijnen en best practices voor het ontwikkelen van betaalbare, kwalitatief goede en herbruikbare interactieve content. Interactieve content is duur omdat het vaak voor een specifiek scherm ontwikkeld moet worden. Op welke manier kan het herbruikbaar en hardware-onafhankelijk ontwikkeld worden? En aan welke voorwaarden moet interactieve content voldoen om geschikt te zijn in een bepaalde context?
2. Een contextgevoelig contentselectiesysteem. Momenteel wordt content op publieke schermen vooraf, in zich herhalende loops geprogrammeerd. Het is duur om de programmering handmatig aan te passen aan de (actuele) fysieke, sociale en technische context van het scherm. Om een scherm publieksvriendelijk te maken is flexibel reageren echter noodzakelijk. Hoe kan dit met een contextgevoelig systeem betaalbaar gerealiseerd worden?

Beoogde resultaten
De kennis die wordt ontwikkeld in het project is zowel relevant voor de betrokken partijen, als voor het onderwijs. De disseminatie van resultaten naar het bedrijfsleven geschiedt in samenwerking met landelijke en regionale (netwerk)organisaties. De belangrijkste vorm van disseminatie voor dit project vormen de pilots zelf, waar een (web)symposium omheen wordt gebouwd.
Op verschillende locaties, bij verschillende schermen kunnen deelsymposia georganiseerd worden, die via internet met elkaar zijn verbonden. Daarmee wordt de real-time landelijke interactie gedemonstreerd die met het programma wordt beoogd.

Consortiumleden