Projectenbank

Projectenoverzicht

 
 

Project: Return on Creativity

Thema's:
Kunst, Cultuur en Creatieve Industrie
Doorlooptijd:
van 1 september 2011 tot 1 november 2013
Aanleiding
Het communicatielandschap wordt steeds complexer: meer mogelijkheden, maar met minder effect. De roep om garantie en resultaat door opdrachtgevers neemt echter toe. Communicatiebureaus in de mkb-sector beschikken niet over de kostbare, complexe en tijdrovende middelen om de effectiviteit van campagnes te meten en enige resultaatgarantie te kunnen bieden. Dit project richt zich op de behoefte van Utrechtse communicatiebureaus uit de mkb-sector om greep op het resultaat van hun creatieve campagnes te krijgen.

Doelstelling
Aan de hand van vragen van mkb-bureaus is de volgende onderzoeksvraag geformuleerd: Hoe kunnen communicatiebureaus het effect van hun campagnes doorlopend meten, bepalen en vertalen naar een kwalitatief en kwantitatief resultaat (dé return on creativity) voor hun opdrachtgevers?’

Om deze vraag te beantwoorden, wordt de kennis van grote marktonderzoek-bureaus ontsloten en worden lopende campagnes van 10 deelnemende Utrechtse communicatiebureaus onderzocht. Op basis daarvan worden nieuwe instrumenten ontwikkeld, waarmee communicatiebureaus systematisch het effect en verloop van hun campagnes kunnen bepalen. Daarmee neemt hun accountability toe, zodat zij hun marktpositie kunnen behouden en versterken.

Beoogd resultaten
In een pilotsetting bij de bureaus en aan de hand van klantcases wordt een protocol (een systematische werkwijze) beproefd waarmee de bureaus hun campagnes gefaseerd en gestructureerd kunnen uitrollen. Dit protocol maakt gebruik van bestaande best practices en gevonden kritische succesfactoren voor verschillende fasen van een campagne. Een belangrijk hulpmiddel hierbij zullen eenvoudige en door de bureaus zelf uit te voeren pre- en posttests zijn.
De pilots worden uitgevoerd door teams van docenten en studenten van de Hogeschool en medewerkers van de betrokken bureaus.

Kenniscirculatie vindt plaats in diverse werkateliers en discussiebijeenkomsten, in en tussen de pilotteams, bij de communicatiebureaus en de Hogeschool en tussen de partners en de omgeving. Consortiumpartners Stichting Creative Connection (vertegenwoordiging van de deelnemende communicatiebureaus) en de Utrechtse Communicatiekring zullen als platform fungeren om informatie over het verloop, de resultaten en producten (voornamelijk protocol en pre- en posttest) van het onderzoek breed te verspreiden.

Consortiumleden

  • Ipsos Synovate
  • Stichting Creative Connection
  • Utrechtse Communicatie Kring

Netwerk- en projectleden

  • Alta
  • Brand Republic
  • Evident Interactive
  • Explorama
  • Hansnel
  • Hemels van der Hart
  • Maatschap voor Communicatie
  • Mediativity
  • O / Utrecht
  • Well Design BV