Projectenbank

Projectenoverzicht

 
 

Project: Social Community!? Over sociale media in vraagstukken op het gebied van burgerparticipatie en veiligheid.

Thema's:
Gedrag en Maatschappij, Kunst, Cultuur en Creatieve Industrie, ICT
Doorlooptijd:
van 1 januari 2011 tot 1 juli 2013
Social community
Over sociale media in vraagstukken op het gebied van burgerparticipatie en veiligheid
2010-12-26P
Aanleiding
De samenleving verandert en lijkt te verharden. Er is daardoor ook veel aandacht voor de beleving van veiligheid en er ontstaat behoefte aan hernieuwde maatschappelijke cohesie. Publieke organisaties willen graag dat burgers over deze onderwerpen meepraten. De sociale media zijn als communicatievorm niet meer weg te denken. Online vinden er tussen allerlei groepen al discussies plaats over uiteenlopende onderwerpen, ook over maatschappij en veiligheidsbeleving. Publieke organisaties willen deelnemen aan die conversaties.
Omdat de sociale media verschillen van de traditionele communicatiekanalen tussen burgers en organisaties, rijst de vraag welk instrument kan worden ingezet voor welke doelgroep, om dialoog, bereik en overtuiging te laten ontstaan op de veiligheidsthema’s in de samenleving?
Doelstelling
Dit project moet antwoord geven op de vraag: Hoe kunnen publieke organisaties de sociale media effectief inzetten voor interactie met hun publieksdoelgroepen om burgerparticipatie en veiligheid(sbeleving) te bevorderen?
Studenten, docenten en lectoraten uit de verschillende instituten zullen samenwerken, zowel onderling als met kennispartijen en professionals van de deelnemende publieke instellingen. Er wordt het Netwerk Social Media opgericht, en studenten bouwen een eigen community voor kennisdeling. Het toekomstige lectoraat Social Media en verschillende minorprogramma’s zullen garant staan voor de borging van de opgedane kennis.
Beoogde resultaten
Het project richt zich op het vergroten van de kennis over de werking, de inzet en de toegevoegde waarde van verschillende social media voor publieke communicatie voor het domein burgerparticipatie en veiligheid. Zo wordt een overzicht gegenereert van kenmerken van relevante social media voor publieke communicatie.
Daarnaast wil het een matrix ontwikkelen met parameters voor social media in publieke communicatie, en een instrument om de accountability van social media te meten.
Ten slotte wordt gezocht naar een methodiek voor social media onderzoek.
Publieke organisaties kennen straks de (on)mogelijkheden van social media, passend bij hun communicatiedoelstellingen. Ze hebben inzicht in de kritische succesfactoren en ze kunnen op basis van deze kennis een passende social mediastrategie ontwikkelen.