Projectenbank

Projectenoverzicht

 
 

Project: Beter Leren in de Praktijk

Thema's:
Onderwijs
Doorlooptijd:
van 1 september 2010 tot 1 november 2014
Aanleiding
Leren op de werkplek, beroepspraktijkvorming (bpv), is een even rijke als te weinig benutte bron van leren. Er is veel onderzoek gedaan naar wat leren op de werkplek zou kunnen betekenen. Maar er is nog meer onderzoek waaruit blijkt dat diezelfde werkplek niet als vanzelf een leerplek is. Maatschappelijk en economisch gezien laten we daarmee ogenschijnlijk vanzelfsprekende bronnen voor het ontwikkelen van menselijk kapitaal liggen. De vraag naar methoden en werkwijzen voor beroepspraktijkvorming komt vanuit de betrokkenen zoals docenten, BPV-coördinatoren, praktijkopleiders en het bedrijfsleven.

Doelstelling
In dit onderzoek wordt beschikbare kennis vertaald naar een voor de praktijk hanteerbare en met name ook samenhangende aanpak in de voorbereiding op, de begeleiding en de beoordeling van praktijkleren. Twee aspecten staan centraal:
a. Het ontwikkelen van interventies (methoden) gericht op de voorbereiding, de begeleiding tijdens en beoordeling van de beroepspraktijkvorming.
b. De samenhang (in visie, vorm en taal) tussen deze drie dragende momenten voor de beroepspraktijkvorming.
De vorm waarin het onderzoek plaats vindt is praktijkgericht, ontwerpend onderzoek. De ontwikkelde interventies gericht op voorbereiding, begeleiding en beoordeling worden in een viertal ROC’s gebruikt en op hun effectiviteit beoordeeld.

Beoogde resultaten
Het ontwikkelings- en onderzoeksproject levert een door de beroepspraktijk (docenten en praktijkopleiders) en door wetenschappelijk onderzoek onderbouwd gevalideerd model op waarmee de leerwinst van de beroepspraktijkvorming vergroot wordt. Meer concreet gaat het om methoden, middelen, materialen en instructies voor leerlingen, docenten en praktijkopleiders. Daarnaast levert het onderzoek meer inzicht op in de factoren die de effectiviteit van de beroepspraktijk positief beïnvloeden.
Voor de interventies worden de onderstaande methoden en materialen ontwikkeld.
Voorbereiding: een methodiek waarmee met behulp van woordoefeningen en gevisualiseerde
praktijksituaties leerlingen in hun bpv-plaats effectieve leervragen gaan stellen
Begeleiding: instructie voor praktijkopleiders en docenten in het effectief stellen van leervragen en het
analyseren van de werksituatie op voor de lerende effectieve leerbronnen.
Beoordelen: een beoordelingsmethode gebaseerd op de principes van EVC-beoordeling (Klarus
1998), het performance portfolio en het concept van duurzame beoordeling (Sluijsmans, 2008).

Consortiumleden

Netwerk- en projectleden