Projectenbank

Projectenoverzicht

 
 

Project: Bezinningstoerisme

Thema's:
Toerisme, Sport en Recreatie
Doorlooptijd:
van 1 augustus 2010 tot 1 augustus 2012
Aanleiding
Bezinningstoerisme is sterk in ontwikkeling ten gevolge van een aantal maatschappelijke ontwikkelingen, zoals ontkerkelijking, de toenemende interesse in spiritualiteit, het willen ontsnappen aan de hectiek van iedere dag en het zoeken naar de balans tussen werk en privé. Deze ontwikkelingen spelen niet alleen bij individuen een rol, maar ook de zakelijke markt wordt zich steeds meer bewust van haar maatschappelijke verantwoordelijkheid. De economische crisis versterkt deze ontwikkeling. Limburg biedt een bijzonder vruchtbare bodem voor bezinningstoerisme dankzij het relatief grote aanbod van (voormalig) religieus erfgoed.

Mkb-vertegenwoordiging uit de sectoren religie, spiritueel en wellness, Hogeschool Zuyd (lectoraat Toerisme en Cultuur) en de Kamer van Koophandel willen in dit project de volgende onderzoeksvraag beantwoorden :
Hoe kan een bezinningsaanbieder, met zijn specifieke persoonskenmerken (veelal vanuit een roeping) en met behoud van de eigenheid van zijn product, de gewenste ondernemerskwaliteiten ontplooien om zo economisch denken te ontwikkelen?

Doelstelling
De ambitie van de het lectoraat Toerisme en Cultuur van de Hogeschool Zuyd is om beter inzicht te krijgen in de persoonskenmerken van de mkb-ers in een nichemarkt als het bezinningstoerisme. Het bezinningsonderzoeksproject dient om kennis op te bouwen en deze nieuwe inzichten kunnen doorgetrokken worden naar andere vergelijkbare nichemarkten, zoals gastronomisch toerisme en creatief toerisme. Het consortium heeft de ambitie om de professionaliteit en innovatiekracht van de bezinningsaanbieders in Limburg te versterken. Het consortium wil de bestaande netwerken versterken en doen uitgroeien tot een duurzaam netwerk dat Limburg als aanbieder van bezinningstoerisme nationaal en internationaal op de kaart zet.

Beoogde resultaten
Resultaten van het project:
1) Het vergaren van kennis op het gebied van bezinningstoerisme en het benutten van deze kennis t.b.v. de bedrijfsvoering van de bezinningsaanbieder.
2) Identificeren van onderscheidende competenties die de bezinningsaanbieder moet bezitten naast die van de reguliere ondernemer; ontwikkeling van ondernemerschap op maat voor bezinningsaanbieders aan de hand van quickscans van organisatie, personeel, administratie, financiën, juridische zaken, ICT, huisvesting ,enz.
3) Creëren van professionele samenwerking tussen bezinningsaanbieders om te komen tot nieuwe toeristische product-marktcombinaties op het gebied van bezinning. Het ontwikkelen van minstens 10 innovatieve concepten voor deelnemende bezinningsaanbieders.
4) Het verspreiden van de opgedane kennis naar minimaal 50 mkb-ers.