Projectenbank

Projectenoverzicht

 
 

Project: Charmant Platteland

Thema's:
Toerisme, Sport en Recreatie
Doorlooptijd:
van 1 januari 2009 tot 1 januari 2011
Aanleiding
Een kleinschalige camping is niet zelfstandig instaat om arrangementen te ontwikkelen, die buiten het eigen terrein gaan. Daarvoor ontbreken vaak de contacten, de kennis, de ervaring en de tijd. Maar het zijn ook de ‘eigen bedrijfsgebonden’ vragen waar de plattelandscamping mee worstelt. Opvallend is dat een recreatieonderneming vaker floreert dankzij het decorum, de omgeving, dan dankzij de kennis en inspanning van de ondernemer. Bij de leden van Het Tuinpad en de VEKABO is geïnventariseerd wat de belangrijkste kennisvragen zijn die leven bij de toeristisch-recreatieve ondernemers. Veel voorkomende vragen die leven bij ondernemers zijn:
- Op welke manier kom ik aan meer gasten/klanten?
- Hoe ziet mijn bedrijf er in 2010 precies uit?
- Hoe geef ik een goede invulling aan het thema ‘gastheerschap’?
- Welke subsidies zijn er beschikbaar en hoe vraag ik die aan?
- Wat is de kracht van de marketing van bedrijven als McDonalds en hoe pas ik die toe in mijn bedrijf?
- Wat levert samenwerking met concurrenten / medecollega’s me op?

Doelstelling
Doelstelling is het profileren van het platteland in Noord-Oost Nederland. Dit willen de deelnemers aan dit RAAK-project realiseren door het versterken van eigen ondernemerschap en een integrale onderlinge samenwerking te realiseren van toeristische bedrijven op het platteland. Dat vereist het ontwikkelen op de vraag van het MKB, en het circuleren en verankeren van kennis die individuele én samenwerkende agrarische recreatie-ondernemers in staat stelt hun bedrijfsvoering verder te ontwikkelen.

Resultaat
Deze aanpak moet vervolgens resulteren in innovatieve concepten voor toerisme, recreatie, leisure, wellness, streekproducten en outdoor.

Consortiumleden

Netwerk- en projectleden