Projectenbank

Projectenoverzicht

 
 

Project: Crenovatie

Thema's:
Duurzaamheid en Energie, Kunst, Cultuur en Creatieve Industrie
Doorlooptijd:
van 1 augustus 2010 tot 1 augustus 2012
Aanleiding
Het mkb heeft steeds meer behoefte aan methodieken om eigen creativiteit te ontginnen; creativiteit voor zowel nieuwe concepten, als producten of (productie)¬organisatie. Het consortium bestaande uit Saxion, Technologie Kring Twente, Smart Creation, Kreanet en vertegenwoordigers van het regionale mkb wil in dit project tools ontwikkelen en valideren waarmee mkb-ondernemers hun eigen creativiteit en innovatie regisseren in brede zin. De centrale vraag bij Crenovatie is: op welke wijze kan het mkb creativiteit in het bedrijf zodanig regisseren dat er voorbij het alledaagse wordt gekomen zonder daarbij hoge kosten te maken.

Doelstelling
Doelstelling van het RAAK-project is om de innovatiekracht van het mkb te vergroten, door middel van het ontwikkelen van een instrument om creativiteit te bevorderen en deze te valideren bij innovaties in het mkb. Een tweede doel is het opzetten van een pool van medewerkers uit het mkb, die voor elkaar (gratis) optreden als externe, onafhankelijke facilitator. Met dit project wordt kennis ontwikkeld, waarmee het mkb in staat wordt gesteld om met collegiale hulp creativiteit te stimuleren.

Beoogde resultaten
De ontwikkelde kennis in het project wordt verankerd in onderwijs, onderzoek en ondernemerschap, door middel van:
• het opzetten van een netwerk van ondernemers die andere ondernemers ondersteunen/faciliteren in het creatief denken;
• een makkelijk toegankelijke, zelfstartende creativiteitstool waarmee ondernemers het ontwikkelen van eigen creativiteit regisseren;
• ondernemers actief te benaderen en tot creativiteit uit te dagen, als onderdeel van onderhavig, aanverwante en toekomstige projecten en programma’s;
• inbedding van de kennis in de minor Creatief Probleem Oplossen & Besluitvorming en de minor Leren Innoveren in de vorm van praktijkcases en creativiteitsimpulsen;
• de kennis te gebruiken als basismateriaal voor de te ontwikkelen master Creative Facilitation Management, met als doel het creatieve proces in managementfuncties te versterken;
• de creativiteitstools en kennis in te zetten voor exploratieve onderzoeksopdrachten van Saxion;
• docenten bekend te maken met gestructureerde creativiteitsontwikkeling;
• studenten inzicht te geven in eigen creativiteit en ontplooiing daarvan, via trainingen in het kader van bijvoorbeeld het Saxion honoursprogramma;
• bedrijven die de kennis actief implementeren en als voorbeeld dienen voor andere ondernemers.