Projectenbank

Projectenoverzicht

 
 

Project: Cultuurwijsheid

Thema's:
Onderwijs, Kunst, Cultuur en Creatieve Industrie, ICT
Doorlooptijd:
van 1 september 2007 tot 30 juni 2009
De inzet van cultureel erfgoed is van groot belang in het onderwijs. Dit gebeurt echter niet altijd op de juiste manier. Onderwijsinstellingen zien de relatie met culturele instelling vaak als leuk uitstapje en culturele instellingen werken teveel vanuit hun eigen enthousiasme. Terwijl cultureel erfgoed een onderdeel moet zijn van het leerpan van het onderwijs, en de culturele instellingen vraaggericht en interactief moeten werken. De relatie tussen professionals in het onderwijs en culturele instellingen is dan ook toe aan een herziening.
Het programma Cultuurwijsheid wil een impuls geven door kennis van cultureel erfgoed en (digitale) materialen vast te leggen in een onderwijsplan van het basisonderwijs. Het consortium wil de kennisontwikkeling hierover waarborgen door bijvoorbeeld netwerken op te richten. De Hogeschool Edith Stein vervult samen met Hogeschool Utrecht in dit project de rol van kenniscentrum en kan met haar expertise zorgen voor kennisvermeerdering en kenniscirculatie. Drie werkgroepen zullen deze doelen realiseren. De werkgroep curriculumanalyse richt zich op het verbinden van het aanbod van de culturele instellingen aan het leerplan van de basisschool. De werkgroep good practices stelt op basis van deze leerplananalyses concrete onderwijsleeractiviteiten op door onderwijsmateriaal te maken en een multimediaal verslag te maken van de ervaringen. De werkgroep tools ten slotte wil leerlingen gereedschap geven om kennis te verwerven.
Het consortium zet een educatieve infrastructuur op waarin onderwijsinstellingen en culturele instellingen intensief samenwerken en zo hun kennis inzetten om leerlingen optimaal te laten leren. Ze ontwikkelen gezamenlijk een rijke leeromgeving waar niet de eigen instelling en het unieke daarvan centraal staan, maar de gezamenlijke kracht en de reflectie. Hierbij geven ze invulling aan de rol van de mediacoach. Deze coach geeft begeleiding op school, zorgt voor de continuïteit en ontwikkelt projecten met buitenschoolse partners. Bovendien ontwikkelt het consortium gereedschappen om leerlingen actief te laten omgaan met halffabricaten. Studenten van de hogeschool zullen deze ideeën handen en voeten geven in de praktijk. Op basis van hun ervaringen, wordt de aanpak verder ontwikkeld.