Projectenbank

Projectenoverzicht

 
 

Project: De kracht van het onbewuste leren 2.0

Thema's:
Gezondheid en Zorg, Onderwijs
Doorlooptijd:
van 1 september 2015 tot 31 augustus 2019
De kracht van het onbewuste leren 2.0
Het leren van dagelijkse bewegingen met onbewuste motorische strategieën en eenvoudige technologie bij mensen met cognitieve stoornissen na een beroerte


Aanleiding:
Voor mensen met niet-aangeboren hersenletsel (door bijvoorbeeld een beroerte of dementie) is het opnieuw aanleren en uitvoeren van dagelijkse bewegingen, zoals lopen, complex. Dat deze bewegingsproblematiek vaak vergezeld gaat van cognitieve problematiek (zoals geheugenstoornissen) maakt het nog eens extra moeilijk. Therapeuten constateren dat de huidige, meestal verbale aanpak onvoldoende resultaat bij deze doelgroep oplevert. Bovendien moeten ze door de verwachte toename van het aantal cliënten en de kortere behandeltijd op zoek gaan naar betere oplossingen. Nieuwe wetenschappelijke inzichten geven aan dat impliciet (onbewust) motorisch leren juist voor deze cliënten een oplossing kan zijn.

Doelstelling
In dit RAAK-project onderzoekt het projectteam welke kennis therapeuten nodig hebben om de onbewuste motorische leerstrategieën ‘analogieleren’, ‘foutloos leren’ en ‘observationeel leren’ toe te passen. Ook kijken zij hoe therapeuten ondersteunende technologieën in kunnen zetten om het effectief en efficiënt aanleren en zelfstandig oefenen van het lopen bij cliënten na een beroerte mogelijk te maken.
Het programma omvat verschillende onderzoeksmethoden (mixed methods), variërend van meer fundamenteel onderzoek in het bewegingslaboratorium tot kwalitatief onderzoek.

Beoogde resultaten
De concrete resultaten van dit onderzoek zijn onder andere:
• leerboekje met voorbeelden en effecten voor zorgprofessionals en studenten fysiotherapie en ergotherapie;
• modules voor onbewuste motorische leerstrategieën voor zorgprofessionals;
• modules voor zorgprofessionals over inzet van innovatie technologieën;
• workshops/leseenheden rondom (on)bewuste motorische leerstrategieën voor professionals en studenten (o.a. fysiotherapie en ergotherapie);
• wetenschappelijke artikelen in een (inter)nationaal peer-reviewed tijdschrift.