Projectenbank

Projectenoverzicht

 
 

Project: De vereniging in bedrijf; vitale Utrechtse voetbalverenigingen in turbulente tijden

Thema's:
Toerisme, Sport en Recreatie
Doorlooptijd:
van 1 juli 2012 tot 1 juli 2014
De vereniging in bedrijf
Vitale Utrechtse voetbalverenigingen in turbulente tijden
2011-19-5M
Aanleiding
Voetbal is passie. Passie van degenen die betrokken zijn bij de club. Voetbalverenigingen hebben tegenwoordig echter ook te maken met vermarkting en vermaatschappelijking: van de clubs wordt verwacht dat zij marktkansen grijpen, en dat ze een rol te spelen bij het oplossen van maatschappelijke problemen zoals schooluitval, probleemgedrag, integratieconflicten of obesitas.
De clubs vragen zich af hoe ze zich staande kunnen houden en hoe ze hun kansen het best kunnen benutten. Wordt het overleven of ondernemen? Hoe kunnen zij hun kerntaken het beste uitvoeren? Utrechtse verenigingen willen hun vitaliteit verhogen, om beter in te kunnen spelen op de ontwikkelingen. Maar hoe creëer je die vitaliteit in de praktijk?

Doelstelling
Er is al onderzoek gedaan naar strategieën om de vitaliteit te verhogen, maar er is weinig bekend over de praktische invulling ervan. Zo is bekend dat een gekwalificeerd kader een voorwaarde is voor een vitale vereniging. Maar hoe kom je aan zo’n kader?
Dit project richt zich op 4 strategieën die de vitaliteit van verenigingen kunnen verhogen:
• Het verhelderen van de missie van de organisatie.
• Het verbeteren van de interne organisatie en het versterken van de communicatiestrategie.
• Het ontwikkelen van een kansrijke HRM-strategie en vormen van vrijwilligersmanagement.
• Het realiseren van een positiever verenigingsklimaat.
Om te onderzoeken hoe deze strategieën aantoonbaar kunnen leiden tot vitalere verenigingen, verricht het consortium een handelingsonderzoek naar de behoeften van de verenigingen en de effectiviteit van een aantal te ontwikkelen vitaliteitstools. De organisaties inventariseren wat werkt en wat niet. Door de combinatie van toegepast onderzoek en activiteiten ontstaan beproefde instrumenten en inzichten.
Beoogde resultaten
Aan het einde van het project hebben minimaal tien Utrechtse voetbalverenigingen gebruik gemaakt van nieuwe producten binnen de vier hierboven genoemde strategieën. De clubs hebben daarnaast inzicht in de waarde die deze producten voor hen hebben gehad. Ze hebben daardoor meer oog voor voorwaarden en mogelijkheden voor verdere verbetering.
De kennis wordt actief verspreid onder de overige Utrechtse voetbalverenigingen. De KNVB zet zich ook in voor de verspreiding van de kennis en ervaring uit het project. Er komen draaiboeken beschikbaar van alle vitaliteitstools met aanwijzingen voor implementatie. Het project kan bijdragen aan een nieuw kenniscentrum voor sport en sportbeleid.
Het project zal concreet leiden tot vitalere verenigingen, die goed in staat zijn in te spelen op interne en externe ontwikkelingen. Daarmee zijn ze niet alleen in staat hun gepassioneerde leden te binden, ze kunnen ook goed inspelen op de vermarkting en vermaatschappelijking.

Consortiumleden

Netwerk- en projectleden

  • DHSC
  • Kismet
  • Sporting '70
  • Stichting positief coachen
  • U.S.V. Elinkwijk
  • uvv voetbal
  • V.V. RVC
  • VVUA Voetbal vereniging Utrecht Ardahansport