Projectenbank

Projectenoverzicht

 
 

Project: Going Eco, Going Dutch

Thema's:
Maakindustrie, Kunst, Cultuur en Creatieve Industrie
Doorlooptijd:
van 1 oktober 2015 tot 31 januari 2018
Going Eco, Going Dutch

Aanleiding
De productie van textiel in verre landen is ondoorzichtig en vindt vaak onder erbarmelijke omstandigheden plaats. Nederlandse producenten en (mode)labels krijgen nauwelijks greep op het productieproces daar. Bovendien missen ze het contact met de stofproducenten en de (vakmatige) dialoog over hoe een stof eruit zou moeten zien. Jonge, duurzame ontwerpers, maar ook gevestigde bedrijven zijn op zoek naar duurzame, alternatieve stoffen die na gebruik van de consument ook weer via recycling in de keten kunnen worden teruggebracht. Daarbij hebben ze behoefte aan monitoring (wat is de werkelijke footprint?) en ondersteuning in het vinden van marketing- en duurzame designoplossingen.

Doelstelling
Het doel van dit project is om garens, weefsels en breisels te ontwikkelen van duurzame, lokaal geproduceerde textiele vezels en deze te verwerken tot marktklare (mode)producten. Dit gebeurt door de hele keten onder de loep te nemen.

De projectleden zoeken het antwoord op drie onderzoeksvragen:
- Technische vraag: hoe kunnen we met lokale vezels (hennep, wol en gerecyclede vezels) met lokale verwerkers en met input van modebedrijven een aantrekkelijk en hoogwaardig textiel maken? In welke kwaliteiten kan dat? En wat is de feitelijke milieubelasting in cijfers?
- Designvraag: welke toepassingen (interieur, babykleding, haute couture, confectie) zijn er voor de nieuwe materialen? Welke Design4Recycling-principes moeten we in acht nemen om het product na gebruik weer in de keten terug te kunnen brengen? Welke factoren kunnen het ontwerp- en realisatieproces verduurzamen?
- Branding & marketing-vraag: hoe kan lokaliteit, materiaalhergebruik en duurzaamheid aantrekkelijk gecommuniceerd (gebrand) worden in een modemerk? En wat is de concurrentiepositie van deze pilotproducten?

Beoogde resultaten
De belangrijkste feitelijke gegevens die het project oplevert, zijn onder andere ‘do’s and don’ts en cijfermatige onderbouwing van kwaliteit en ecologische footprint. Deze gegevens zullen ‘open source’ met (inter)nationale partners gedeeld worden via:
- websites;
- flyers;
- congressen en symposia;
- publicaties in vaktijdschriften en modebladen.

Concrete resultaten van het project zijn onder andere:
- tientallen kilo’s materiaal waarmee opleidingen in samenwerking met textielproducenten en modelabels echt nieuwe modeproducten als pilot kunnen ontwikkelen;
- gerecyclede vezels en lokale wol vermengd met hennep, voor meerdere toepassingsmogelijkheden (als doek en breisel) op basis van lokale vezels.

De prototypes en concrete resultaten van het project worden getoond aan de modewereld op een modeshow tijdens het Arnhem Fashion Festival, de Amsterdam Fashion Week en/of de modeweek in Berlijn.

Consortiumleden