Projectenbank

Projectenoverzicht

 
 

Project: Hoogbegaafdheid De meester de baas

Thema's:
Onderwijs, Kunst, Cultuur en Creatieve Industrie
Doorlooptijd:
van 1 mei 2016 tot 30 juni 2018
Hoogbegaafdheid: de meester de baas

Aanleiding
Hoogbegaafde leerlingen worden nog onvoldoende gesignaleerd in het basisonderwijs. Veel leraren (h)erkennen of begrijpen een hoogbegaafde leerling niet. En als de leraar al over dit inzicht beschikt, kan hij worden beperkt door het eigen handelingsrepertoire, dat meestal vooral gericht is op de ‘gemiddelde leerling’. Er is te weinig zicht op de onderwijsbehoefte van hoogbegaafde leerlingen om voldoende passend onderwijs te kunnen bieden. De handelingsverlegenheid van leraren heeft met name invloed op effectiviteit van ondersteuning/begeleiding van hoogbegaafde leerlingen.

Doelstelling
In dit onderzoeksproject wordt onderzocht of serious gaming kan ondersteunen in het creëren van meer inzicht bij leraren in hoogbegaafdheid en in het effect van hun eigen gedrag in relatie tot een hoogbegaafde leerling. Zodat ze vervolgens hun pedagogisch-didactische vaardigheden met betrekking tot begeleiding van hoogbegaafde leerlingen kunnen verbeteren.
Uitgangspunten zijn het vergroten van kennis over het onderwerp bij de leraar en het veranderen van attitude en gedrag door de denk- en belevingswereld van het hoogbegaafde kind te laten ervaren. Interactie en een open houding zijn belangrijke randvoorwaarden. Gaming is een methodiek voor het verbeteren van de interactie en participatie. De game als concrete tool, versterkt met een didactische handleiding, stimuleert de motivatie om te ontdekken wat onderlinge verschillen zijn.

Beoogde resultaten
Het concrete resultaat van dit project is een serious game voor twee spelers: de leraar en de hoogbegaafde leerling. Een hoogbegaafde leerling en een leraar zoeken elk op hun eigen niveau een weg en creëren daarmee onbekende perspectieven voor hun medespeler.
Het beoogde resultaat is een verbeterd inzicht in hoogbegaafdheid en onderwijsbehoeften zodat de leraar beter kan begeleiden en het onderwijs beter kan afstemmen op de onderwijsbehoeften van hoogbegaafde leerlingen.

De opleidingen (pabo: minoren ICT en Techniek, CMD: minor Educatie en Multimedia van NHL Hogeschool en Cedin) nemen de opgedane kennis in bestaande curricula van de opleidingen op.
Om de kennis verder te verspreiden streeft de projectgroep publicaties in media, vakbladen en (inter)nationale conferenties actief na. Het project wordt afgesloten met een eindsymposium.

Consortiumleden

  • Cedin
  • Oudervereniging Pharos
  • Rijksuniversiteit Groningen - Onderwijskunde GION
  • Stichting Groningse School Vereniging

Netwerk- en projectleden