Projectenbank

Projectenoverzicht

 
 

Project: Interactieve Visualisatietechnieken voor Art en Design: AR + RFID (Publiek)

Thema's:
Kunst, Cultuur en Creatieve Industrie, ICT, Onderwijs
Doorlooptijd:
van 1 januari 2008 tot 1 januari 2010
De ontwikkeling van de kunsten heeft door de eeuwen heen altijd in relatie gestaan met de ontwikkelingen in wetenschap en techniek. Nieuwe ontwikkelingen zoals Interactive Art, Net Vision, en Digital Communities hebben een grote invloed gehad op de kunst. De laatste jaren zien we een toename in de toenadering van kunst en technologie; soms zijn deze gebieden niet meer te scheiden. Studenten, docenten, alumni en bedrijven in de creatieve sector werken gezamenlijk in dit project aan toepassingen van visualisatietechnieken voor Art en Design. Hierbij gaat het binnen het project om de visualisatietechnieken Augmented Reality (AR) maar ook om de RFID-techniek (Radio Frequency Identification). RFID is een soort opvolger van de streepjescode, die nu vooral wordt gebruikt voor het traceren van goederen.

Bij AR worden 3D beelden die op een computer gemaakt zijn, zichtbaar gemaakt in de echte werkelijkheid. De beelden worden als het ware uit het computerscherm gehaald. Om de 'spookbeelden' te kunnen zien wordt een helm met een camera gedragen. De virtuele beelden worden real time gemengd op exact de goede plek in de werkelijke omgeving. Kunstenaars, ontwerpers, architecten, docenten en studenten dragen daaraan bij door hun artistieke en conceptuele vermogen. Wetenschappers van de TU-Delft leveren een bijdrage vanuit hun technisch innovatieve vermogen. Studenten van de Haagse Hogeschool onderzoeken de vermarkting van AR.

Toepassingsmogelijkheden zijn het virtueel plaatsen van objecten in de ruimte zodat interieurarchitecten of meubelmakers voorafgaand aan de realisatie beter zicht hebben op de impact die een object daarin maakt. Maar ook elders, zoals in de constructie, games en entertainment, wordt in toenemende mate gebruik gemaakt van AR.

Het streven is om voor eind 2007 de toepassingsmogelijkheden van AR in kaart te hebben gebracht. Vervolgens kan gestart worden met het realiseren van een 'visuele walkman'. Analoog aan een audio walkman, waar de geluiden uit de omgeving hoorbaar blijven en virtueel geluid wordt toegevoegd, blijft nu de echte omgeving zichtbaar en wordt virtueel beeld toegevoegd.