Projectenbank

Projectenoverzicht

 
 

Project: LIFE

Thema's:
Duurzaamheid en Energie, Logistiek en Transport
Doorlooptijd:
van 1 februari 2012 tot 1 augustus 2014
LIfetime Fatigue Enhancement (Life)
2011-19-1M
Transportondernemers hebben te maken met zware concurrentie en een beperkt rendement. Ze streven naar een maximaal laadvermogen tegen minimale onderhouds- en brandstofkosten. Om voor de transportbranche concurrerende producten te kunnen leveren moet ook de trailerbouwer zich specialiseren. Trailers en carrosserieën worden dynamisch belast. Vermoeiing (fatigue) van materialen en verbindingen is zo de bepalende factor voor levensduur en prijs. Inzichten en de ontwikkeling van ontwerpgereedschappen kunnen helpen om te komen tot lagere vermoeiingsbelasting van opleggers, en daarmee tot opleggers met een lager eigen gewicht ten opzichte van de huidige generatie. Dankzij de specialistische kennis van trailers en belastingen, die de afgelopen jaren is opgebouwd, kan die stap gezet worden naar grensverleggende ontwerpen die licht van gewicht zijn en tevens robuust.
Doelstelling
De centrale vraag in dit project luidt: Welke consequenties heeft lichtgewicht construeren voor vermoeiing van constructies, en dus de waardering en voorspelling van de levensduur van het voertuig?
Het doel van het project is het uitvoeren van onderzoek naar vermoeiing in typische constructies in de trailerbouw en het ontwerpen van duurzame, kosteneffectieve lichtgewicht constructies (nieuwe conceptuele ontwerpen voor opleggers en aanhangers). Dit onderzoek zal gericht zijn op een verscheidenheid aan typische constructies en nieuwe lichtere trailerontwerpen, alsmede verbeterde ontwerprichtlijnen, met alles gericht op een verhoogde levensduur. De nieuwe trailerontwerpen hebben uiteraard direct een meerwaarde voor de betrokken fabrikanten. Maar daarnaast geeft dit praktijkonderzoek op een hoger niveau meer kennis over de meest optimale aanpak om constructies duurzamer te ontwerpen. Deze inzichten zullen binnen LIFE worden vertaald in een ‘best practice’ – ontwerpaanpak en algemeen geldende ontwerprichtlijnen die voor de hele sector voordelen zullen bieden.
Beoogde resultaten
De resultaten van het project zijn te verdelen in twee richtingen: beroepspraktijk en onderwijspraktijk. Bedrijven ontlenen aan het project een ontwikkelingsrichting voor de komende jaren in een competitieve bedrijfstak. Voor studenten betekenen de uitkomsten van het project dat zij bekend zijn met de nieuwste inzichten op het gebied van lichtgewicht constructief ontwerpen, en die kunnen toepassen wanneer zij doorstromen naar functies binnen de Carrosserie- en Chassisbranche.
De ambitie is om te komen tot een concurrerend Nederlands product. Het gaat om geavanceerde productontwikkeling die wordt gecombineerd met een upgrading van de onderwijsactiviteiten. Door de integrale aanpak van dit project gaat verder dan optimalisatie per individuele oplegger, en levert een bijdrage aan de gehele branche.