Live Intelligent Visual Environments for Game Design (Live Game Design)

Status
Beëindigd
Startdatum
1 mei 2016
Einddatum
30 oktober 2018
Thema's
ICT, Kunst, Cultuur en Creatieve Industrie
Regeling
RAAK-mkb

Live Game Design

Aanleiding
Game design is een innovatieve sector waarin Nederland wereldwijd vooroploopt. De lange doorlooptijd van het gamedesignproces dreigt echter roet in het eten te gooien: deze processen lopen systematisch achter op de gebruikte hardware- en softwaretechnologieën en daarom wordt kwalitatief hoogstaande games ontwikkelen steeds complexer en duurder.

Doordat tijdige en begrijpelijke feedback over de kwaliteit van gamedesigns ontbreekt, tasten gamedesigners in het duister en kunnen bedrijven niet snel genoeg op de marktvraag reageren. Er gaapt een enorme kloof tussen gamedesigns en de programmacode van het uiteindelijke product: de zogenaamde ‘representatiekloof’. Gamebedrijven vragen zich af of en hoe ze deze representatiekloof kunnen overbruggen en hun gamedesignproces kunnen versnellen.

Doelstelling
Dit RAAK-project ontwikkelt een krachtig live gamedesigngereedschap dat de representatiekloof bij gamedesign overbrugt en designcycli verkort door continu en direct (live) feedback te geven over de kwaliteit van het eindproduct.

Binnen het onderzoek wordt allereerst geanalyseerd welke notaties en vormen van feedback over designs ontbreken voor a) mechanismen en b) verhaallijnen, missies en trainingen. Daarnaast ontwikkelen de deelnemers aan het project de vereiste taaltechnologie die doorlopende aanpassingen technisch mogelijk maakt.
Vervolgens worden de gekozen visuele notaties, feedback en taaltechnologie ontwikkeld tot live gamedesigngereedschap. Daarna zal in drie casestudies met bedrijven het gereedschap worden getest, gevalideerd, geëvalueerd en verbeterd.

Beoogde resultaten
Het project ontwikkelt krachtige designnotaties, -talen en -gereedschappen die designers in staat stellen om sneller, autonomer en gerichter interactieve spelelementen te ontwerpen en de kwaliteit van spelervaringen te verbeteren. Hiermee kunnen bedrijven hun concurrentiepositie herwinnen en gaat er bovendien een markt voor thematisch specifieke en kleinere projecten voor hen open die momenteel nog moeilijk toegankelijk is.

De Dutch Game Association en Dutch Game Garden ondersteunen de disseminatie en kenniscirculatie. De borging van het netwerk en projectresultaten gebeurt bij de Hogeschool van Amsterdam door inbedding in kenniscentrum Create-IT en in de opleiding Informatica.

Contactinformatie

Hogeschool van Amsterdam

Ben Schouten
Contactpersoon
E-mail: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Dymph van Outersterp
Contactpersoon
E-mail: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Telefoon: 020-5953328

Consortiumleden

Netwerk- en projectleden

  • &ranj
  • Codeglue
  • DoubleDutch Games
  • Firebrush Studios
  • Fourcelabs
  • IC3D GROUP B.V.
  • IJsfontein
  • Little Chicken
  • Ludomotion
  • Paladin Studios Den Haag
  • Virtual Play
  • Wild Card