Projectenbank

Projectenoverzicht

 
 

Project: LVB - Met kleine stapjes, maar wel vooruit

Thema's:
Jeugdzorg, Gezondheid en Zorg, Onderwijs, Gedrag en Maatschappij
Doorlooptijd:
van 1 maart 2016 tot 31 augustus 2018
Met kleine stapjes maar wel vooruit

Aanleiding
Nederland kent naar schatting zo’n 250.000 jongeren en jongvolwassenen met een licht verstandelijke beperking (LVB): 12-30 jaar, IQ 50-85. Deze groep is in het nadeel in een maatschappij waar diensten steeds meer centraal staan ten koste van de maakindustrie. De toenemende complexiteit van de samenleving en (te) veel ervaring met falen op veel levensdomeinen maakt dat deze groep vaak levenslang zorg en begeleiding nodig heeft. Bovendien worden hulpverleners steeds vaker met agressie en criminaliteit geconfronteerd in deze groep.
De huidige methodieken en opleidingen schieten tekort om de (aanstaande) hulpverleners voor te bereiden om te werken met deze doelgroep, en werken soms zelfs averechts.

Doelstelling
Dit RAAK-project is erop gericht om een nieuwe evidence-based vorm van begeleiding en behandeling voor jeugdigen en jongvolwassenen met een LVB in instellingen en binnen het speciaal onderwijs te ontwikkelen. Deze methodiek is gericht op het voorkomen van overschatten en overvragen en het verminderen van agressie en crimineel gedrag, om zo de ontwikkeling van levensvaardigheden en toekomstige integratie en participatie in de samenleving te verbeteren.
Op basis van literatuuronderzoek en interviews wordt een begeleidingsmethodiek ontwikkeld en getest met behulp van onder andere het inductief-sociaal-lerenmodel. De methodiek wordt vervolgens getest bij de deelnemende instellingen.

Dit project borduurt voort op voortschrijdend inzicht van 5 succesvolle RAAK-Publiek-projecten. Deze volgende stap moet ook in de toekomst alle Nederlandse kenniscentra, scholen en instellingen die zorg dragen voor kinderen en jongvolwassenen met LVB en het hbo met elkaar verbinden.

Beoogde resultaten
Het onderzoek leidt tot meer kennis over behandelmethoden, levensgeschiedenissen van jongeren, behoeften van jongeren zelf, ontstaan van agressie binnen de behandeling en de relatie zorg-onderwijs. Bovendien kunnen hulpverleners en docenten het leef- of behandel- en leerklimaat (en daarmee het werkklimaat) verbeteren met evidence-based aanwijzingen. Op deze manier kunnen ze een beter perspectief bieden voor jongeren en cliënten.

Concreet levert dit RAAK-project de volgende resultaten op:
• een leerboekversie ‘Begeleidingsmethodiek werken met LVB’ als deel van de serie ‘Met het oog op behandeling’ voor de beroepspraktijk;
• een module ‘Werken met cliënten met een LVB’.

De opgedane kennis wordt binnen de onderwijs- en zorginstellingen verspreid. Daarnaast zijn minimaal vier wetenschappelijke artikelen in peer-review tijdschriften voorzien, vier artikelen in Nederlandse vakbladen en zes presentaties op nationale en internationale congressen.

Consortiumleden

Netwerk- en projectleden