Projectenbank

Projectenoverzicht

 
 

Project: MKB 2.0 integratie van sociale media in het productontwikkelingsproces

Thema's:
Kunst, Cultuur en Creatieve Industrie
Doorlooptijd:
van 1 november 2012 tot 1 februari 2015
MKB 2.0
Integratie van sociale media in het productontwikkelingsproces van kleine en middelgrote bedrijven
2011-19-22M
Aanleiding
Mkb-bedrijven moeten continu innoveren om hun concurrentiepositie te behouden en te versterken. Maar het ontwikkelen en vermarkten van nieuwe producten is riskant. Sociale media zouden deze risico’s kunnen verkleinen; de eigen omgeving van bedrijven (klanten, potentiele klanten, leveranciers, kennisinstellingen en businesspartners) kan via sociale media op een laagdrempelige manier bij het productontwikkelingsproces worden betrokken.
Ondernemers hebben veel interesse in het gebruik van sociale media bij productontwikkeling. Het blijkt echter moeilijk om daarvoor een passende aanpak te vinden. De vraag van mkb’ers luidt: Hoe kan ik sociale media zo integreren in mijn productontwikkeling dat ik meer succesvolle nieuwe producten realiseer? Het mkb ontbeert de middelen om zelf strategieën te ontwikkelen en testen. Het consortium in dit project komt hen hierin te hulp.
Doelstelling
Centraal in dit project staat het ontwikkelen van een aanpak waarmee bedrijven uit het mkb met behulp van sociale media hun omgeving actief kunnen betrekken bij het ontwikkelen en realiseren van nieuwe of vernieuwde producten.
Het mkb-productontwikkelingsproces kan in 3 hoofdfasen worden verdeeld: ideegeneratie, ontwikkeling, en marketing & sales. Voor elk van deze fasen zal worden uitgezocht hoe mkb’ers maximaal voordeel kunnen behalen uit het gebruiken van sociale media. Gecombineerd leveren de resultaten een ‘best practice’-profiel op voor het gehele productontwikkelingsproces.
Het onderzoek omvat 3 fasen: een inventariserend onderzoek waarin kerncondities worden geïdentificeerd, een ontwerpend onderzoek waarin een aanpak voor het wegwerken van deficiënties wordt ontwikkeld, en een toepassings- of overdrachtsfase waarin het resultaat beschikbaar wordt gemaakt voor de praktijk.
Beoogde resultaten
Dit project beoogt een instrument te ontwerpen dat het gebruik van sociale media integreert in het productontwikkelingsproces van een mkb-onderneming. Het toepassen van dit instrument zal nieuwe product-marktcombinaties voor mkb’ers opleveren en daarmee de innovatiekracht van deze bedrijfsgroep versterken.
Het project draagt bij aan verdieping en versteviging van de samenwerking tussen de consortiumpartners. Reeds ontwikkelde kennis wordt ingezet in dit project en het onderwijs wordt verrijkt met de opgedane kennis.
Het project zorgt bovenal voor het bevorderen van het innoverend vermogen van ondernemers in het mkb door kennis te ontwikkelen en te laten circuleren. Zo kunnen ondernemers productontwikkelingsideeën opdoen die realistisch en kansrijk zijn. Ze kunnen producten maken die beter aansluiten op wensen en verwachtingen van gebruikers en ze kunnen deze producten gerichter, sneller en succesvoller introduceren in de markt.

Consortiumleden

Netwerk- en projectleden

  • Autodemontage Klesman
  • De ICT-coach voor het MKB
  • EFAA
  • ESG de electronische signatuur B.V.
  • FysioQ
  • Gulpener Bierbrouwerij BV
  • Hotraco Agri BV
  • KOBA Beveiliging & Advies BV
  • Master Franchise Mad Science Nederland
  • MGC-Healthcoaching
  • Quaden Makelaars & Taxateurs
  • Succes 4 You
  • TRIGOS Support bv
  • Van der sterren Marketing en Communicatie
  • Wolfs Verlichting BV