Projectenbank

Projectenoverzicht

 
 

Project: Passende mode via Internet

Thema's:
Kunst, Cultuur en Creatieve Industrie
Doorlooptijd:
van 1 oktober 2016 tot 30 september 2018
Steeds meer bedrijven die kleding verkopen maken gebruik van internetverkoop (webshop) naast de bestaande fysieke retail-outlet. Daarbij loopt men tegen het probleem aan dat fysiek passen in een winkel wel kan, maar op het internet (nog) niet. Gevolg is dat er meerdere kledingstukken worden toegezonden en daarmee ook meerdere retour komen. De extra kosten van dit proces brengen veel bedrijven in problemen. Centrale vraag van het MKB in de fashion-industrie is dan ook hoe in hun webshop kleding kan worden verkocht die passend is voor de klant, zodat het aantal retouren wordt beperkt.
Er zijn diverse MKB-bedrijven vooral in de ICT-sector die creatieve oplossingen voor het probleem hebben bedacht, maar de oplossingen zijn vaak niet voldoende gevalideerd en nog niet helemaal af. Daarnaast is het lastig voor deze bedrijven om hun ideeën te toetsen in een reële omgeving. Daarom wordt in dit voorstel een consortium voorgesteld van modebedrijven én technisch/creatieve bedrijven die oplossingen hebben bedacht voor virtueel passen en die samen met kennispartijen concrete demonstrators kunnen maken en uitproberen met de retailers. De oplossingen betreffen onder andere nieuwe methoden om lichaamsafmetingen te bepalen (slimme vragen, smartphone, scanner, Kinect), vertalers van kledingmaat van leverancier A naar B, virtueel passen, technieken om patronen beter te schalen, internet plug-ins die zoeken naar de juiste maat en het produceren van 3D geprint of gebreide kleding. De methoden zijn meer aanvullend dan concurrerend en kunnen gezamenlijk een oplossing bieden voor de malaise in de kledingindustrie.