Projectenbank

Projectenoverzicht

 
 

Project: Preventief anti-rol systeem voor tankwagens

Thema's:
Logistiek en Transport
Doorlooptijd:
van 1 mei 2007 tot 1 mei 2008
In Nederland kantelen per jaar circa 100 vrachtauto’s. Naast de directe materiële schade, en eventueel letsel, is vooral de gevolgschade bij deze ongevallen erg groot. Vaak is een urenlange wegafsluiting noodzakelijk, met forse files als gevolg. In deze files gebeuren met grote regelmaat kop-staart botsingen. Indirecte kosten bedragen 6,6 M€ per jaar.

Het lectoraat Mobiliteitstechnologie van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN) ontwikkelt met partners het PARSYST (Preventief Anti-Rol SYSTeem).
PARSYST geeft de chauffeur een snelheidsadvies voor een naderende bocht. Veel kantelongevallen ontstaan door een te hoge snelheid. De kritische snelheid varieert sterk met de beladingstoestand. Deze heeft een wezenlijke impact op het voertuiggedrag. Zeker nu vrachtwagens steeds comfortabeler worden, is de kritische snelheid erg lastig in te schatten voor de chauffeur.
Het PARSYST systeem stelt tijdens de rit vast hoe de vrachtwagen zich gedraagt met de huidige belading, door een softwarematig voertuigmodel te combineren met input van een aantal sensoren in de vrachtwagen. Combinatie met een digitale kaart en de actuele positie (GPS) van de auto, levert de kritische snelheid voor de bocht die een chauffeur nadert.

Het ‘proof of principle’ van PARSYST is in eerdere metingen en analyses aangetoond. Het huidige project omvat een aantal fases (pre-pilot) om te komen tot een grootschalige pilot van een daartoe te realiseren pilotconfiguratie van het PARSYST systeem. Daartoe is een consortium gevormd, bestaande uit transportbedrijven, kennis- en advies-bureaus, de HAN, een leverancier van boordcomputerfunctionaliteit en het Euregionaal Platform Logistiek (regio KAN). Deze fases bestaan uit (1) het uitbreiden van de PARSYST algoritmen naar bewegende lading (klotsende vloeistof, tanktransport), (2) het ontsluiten van navigatiesystemen om te komen tot relevante bochtinformatie, (3) het realiseren van een functioneel ontwerp (incl. alle datatransfer) voor de PARSYST pilotconfiguratie, en (4) het presenteren van de resultaten aan de transportbranche binnen de KAN regio.
Naast de technische ambities draagt dit project bij aan ketenvorming binnen de transportbranche waarbij systeemleveranciers, kennisinstellingen, adviesbureaus en transporteurs samenwerken om te komen tot de oplossing van een maatschappelijk probleem, waarbij recht wordt gedaan aan ieders individuele belangen.

Netwerk- en projectleden