Projectenbank

Projectenoverzicht

 
 

Project: Professionaliteit in de re-integratie dienstverlening

Thema's:
Gedrag en Maatschappij
Doorlooptijd:
van 1 februari 2011 tot 1 februari 2015
Aanleiding
Klantmanagers en re-integratiecoaches opereren in een sterk veranderend segment van de samenleving, gericht op werk, inkomen en participatie. Tegenvallende resultaten van de re-integratiedienstverlening in de afgelopen jaren hebben geleid tot veranderingen in beleid en uitvoering en tot andere verhoudingen tussen gemeenten en re-integratiebedrijven. Tegelijkertijd wordt meer aandacht gevraagd voor de kwaliteit van dienstverlening en de samenwerking tussen de betrokken professionals. Professionals en hun organisaties hebben grote behoefte aan meer inzicht in wat een optimale re-integratiedienstverlening inhoudt en dan met name met betrekking tot de groep bijstandsklanten met een grote afstand tot de arbeidsmarkt.

Doelstelling
Dit onderzoek wil inzicht geven in de ‘black box’ van de re-integratiedienstverlening en via versterking van de professionaliteit van de klantmanagers en re-integratiecoaches bijdragen aan de professionalisering en kwaliteitsverbetering van de re-integratiedienstverlening. Dit doel wil men bereiken door de introductie en toetsing van evidence en pratice based manieren en middelen.

Beoogde resultaten
Het onderzoeksprogramma levert naast kennis ook producten op voor het versterken van de professionaliteit van de betrokken professionals. Een aantal van deze producten:
- diverse handreikingen en implementatieplannen
- richtlijnen voor de effectieve benadering van werkgevers
- conceptmap over de invulling van optimale re-integratiedienstverlening.

Netwerk- en projectleden