Projectenbank

Projectenoverzicht

 
 

Project: Sociaal in bestek

Thema's:
(Internationale) Handel en Zakelijke dienstverlening
Doorlooptijd:
van 1 maart 2012 tot 1 maart 2014
Sociaal in het bestek
2011-19-26M
Aanleiding
Overheden proberen mensen met afstand tot de arbeidsmarkt aan het werk te krijgen. Eén van de mogelijkheden die zij hiervoor hebben, is om bij aanbestedingen voorwaarden op te nemen voor het scheppen van een werkervaringsplaats (‘social returns’). In Europese aanbestedingen is social return een vast onderdeel. Mkb-bedrijven ervaren dat zij onvoldoende kennis hebben over de invulling van social return. Zo missen zij de boot bij aanbestedingen.
Er is informatie nodig om te achterhalen welke ervaringen het mkb heeft met social return. De achtergrondinformatie richt zich meestal op beleidsmakers en aanbesteders en niet op wensen en behoeften van het mkb. Dit project wil in die leemte voorzien. Het project is te typeren als een ontwerponderzoek, waarbij voortdurend wordt gependeld tussen theorie en praktijk.
Doelstelling
De hoofdvraag die beantwoord moet worden luidt: Welke condities vergroten voor het mkb de kans op gunning van (semi-)overheidsopdrachten met een social return doelstelling?
De volgende deelprojecten zijn te onderscheiden:
1. Succesfactoren en best-practiceanalyses.
2. Uitwisselen van ervaringen en kennis in groepsbijeenkomsten.
3. Ontwikkelen richtlijnen voor een toolbox.
4. Implementatie- en evaluatiestudie naar de toolbox.
5. Train-de-trainerproject en roadshow.
Deelnemende bedrijven laten onderzoekers/docenten en studenten meekijken met hun offertes en geven feedback op tussenproducten. Ten behoeve van de disseminatie worden tools ontwikkeld die gebruik kunnen worden door externe partijen, waaronder ook platforms voor maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO).
Beoogde resultaten
Dit project zal het kennisarsenaal van mkb-bedrijven vergroten, waardoor hun concurrentiepositie verstevigt. Aan de andere kant krijgen de aanbesteders richtlijnen waardoor social return in aanbestedingen zodanig kan worden geformuleerd dat het lokale mkb daarop daadwerkelijk kan offreren.
Het project is vernieuwend voor het onderwijs omdat het studenten inzicht biedt in de praktijk van het aanbesteden: Welke factoren spelen een rol bij de totstandkoming van tarieven? Welke consequenties heeft een aanbesteding voor de werkvloer? Het project levert interessante en relevante casus op voor verschillende studierichtingen.
Concreet zal dit project leiden tot het uitwissen en uitbreiden van kennis over social return bij aanbestedingen. Daarmee zal de concurrentiepositie van het regionale mkb versterken.

Consortiumleden

  • Bossers & Cnossen BV BNC
  • Hoffman Outdoor Media BV
  • Koninklijke Sjouke Dijkstra
  • MKB Noord
  • Schilders de Vries
  • Schoonmaakbedrijf Vlietstra BV

Netwerk- en projectleden