Projectenbank

Projectenoverzicht

 
 

Project: SpaceSee

Thema's:
ICT, Kunst, Cultuur en Creatieve Industrie, Toerisme, Sport en Recreatie
Doorlooptijd:
van 1 september 2011 tot 1 december 2013
Aanleiding
Beeldschermen in de openbare ruimte worden in Nederland vooral ingezet voor reclamedoeleinden. Er zijn echter veel meer toepassingsmogelijkheden, zo bewijzen initiatieven in het buitenland. Outdoor-mediabedrijven ervaren in Nederland regelmatig weerstand jegens public screens, zowel van de zijde van gemeenten en andere beheerders van openbare ruimten als van de zijde van burgers. Vandaar dat mkb’ers uit de outdoor-mediaindustrie graag opdrachten verwerven die een waardevolle bijdrage aan openbare ruimten leveren – bijvoorbeeld door er de veiligheid of de hoeveelheid sociale interactie te beïnvloeden. De Nederlandse situatie is uniek en vereist daarom een op de Nederlandse situatie toegesneden onderzoeks- en innovatietraject. Het project SpaceSee voorziet hierin.

Doelstelling
SpaceSee beoogt outdoor media met een toegevoegde waarde voor de openbare ruimte te realiseren. Onderzocht wordt welke rol public screens kunnen spelen in het ondersteunen van behoeften en activiteiten van personen en organisaties in de openbare ruimte.
Tevens is er aandacht voor samenwerkingsverbanden en een eventuele centrale organisatie op regionaal of landelijk niveau die dergelijke beeldschermen kunnen realiseren. Daarnaast wordt onderzocht wat geldige exploitatiemodellen zijn voor dit type, niet louter op marketingperspectief gebaseerde schermen.

Mkb’ers, studenten en (docent-) onderzoekers werken samen aan praktijkgericht onderzoek middels pilots, gebruikers- en literatuuronderzoek, om de bovengenoemde onderwerpen te adresseren.

Beoogde resultaten
De belangrijkste beoogde resultaten van het project zijn:
• Vergrote markt voor outdoor media met een belangrijke meerwaarde voor de openbare ruimte, de betrokken organisaties en het publiek.
• Ontwerpregels om te komen tot content en toepassingen die aansluiten bij behoeften en activiteiten op specifieke locaties.
• Een handboek over beeldschermen met een toegevoegde waarde voor de publieke ruimte, dat onder andere een overzicht van de mogelijkheden van publieke schermen, best practices, checklists en ontwerpregels bevat.
• Ten minste twee applicaties realiseren voor public screens die aansluiten bij activiteiten en behoeften van mensen en organisaties in een specifieke openbare ruimte.
• Kennis over de rollen van verschillende organisaties, zowel in de publieke als de private sector, binnen samenwerkingsverbanden rond public screens die aansluiten bij behoeften en activiteiten.
• Twee uitgewerkte exploitatiemodellen opstellen voor beeldschermen in de openbare ruimte, die aansluiten bij activiteiten en behoeften van mensen en organisaties.