Projectenbank

Projectenoverzicht

 
 

Project: The Future Now

Thema's:
Kunst, Cultuur en Creatieve Industrie
Doorlooptijd:
van 1 februari 2013 tot 31 december 2015
The Future Now
Robuuste business modellen voor media- & ICT-bedrijven


Aanleiding
Het programma The Future Now is ontstaan vanuit de vraag van mediaondernemers naar businessmodellen waarmee ze ‘businesswise’ kunnen innoveren. Ze willen generieke businessmodellen en tools voorhanden hebben waarmee ze nieuwe diensten kunnen ontwikkelen die toekomstbestendig zijn. De vraag wat gaat werken, waarom en hoe speelt een terugkerende rol in de ontwikkeling van nieuwe mediadiensten. Al deze vragen zijn gebundeld in de centrale vraag van dit RAAK-project: hoe kunnen mediabedrijven anticiperen op de snel veranderende (cross)mediatechnologieën en sociaalmaatschappelijke trends om hun eigen businessimpact in de toekomst veilig te stellen?

Doelstelling
Het programma heeft de vorm van een doorlopende estafette waarbij er steeds een andere partij de ‘host’ is van een tweedaagse sessie die door de werkpakketdeelnemers wordt voorbereid. In de eerste fase worden de Hogeschool-labs (H-labs) bezocht, na de MediaFutureWeek worden dit InCompanylabs bij bedrijven.

The Future Now steunt op drie pijlers.
Pijler 1: Inhoud. In het eerste jaar wordt naar ontwikkelingen rond second screen, gamification, storytelling en transmedia gekeken onder de noemer ‘narrative media’.
Pijler 2: Methode. Niet alleen methoden voor business modelling maar juist ook voor stresstesten van business models en de roadmapping van dienstenontwikkeling.
Pijler 3: Aanpak. De samenwerking intensiveren door een gedistribueerd landelijk living lab te organiseren van de aanwezige labs bij hogescholen en incompanylabs bij deelnemende bedrijven.

Een ambitieus project, maar de deelnemende hogescholen willen aantonen dat een landelijk programma met acht regio’s met mkb-deelnemers en negen deelnemende hogescholen mogelijk is.

Beoogde resultaten
Concrete producten zijn prototypes, nieuwe mediadiensten, business models, roadmaps en stresstesten. Het project garandeert concrete innovaties, generieke kennis en nieuwe samenwerkingsverbanden.
Het project zal worden ingebed in het reguliere onderwijs van de opleidingen.
Kennisdisseminatie vindt plaats door websites, een LinkedIn-groep, presentaties en papers. Resultaten van het project zullen opgenomen worden in het iMMovator Crossmedia jaarboek.