Projectenbank

Projectenoverzicht

 
 

Project: The World is Flat

Thema's:
(Internationale) Handel en Zakelijke dienstverlening
Doorlooptijd:
van 1 september 2008 tot 1 september 2010
Het afgelopen jaar is de Hanzehogeschool Groningen geconfronteerd met veel MKB vragen op het terrein van internationalisering. Door onderzoek, uitgevoerd in opdracht van verschillende lectoraten van de Hanzehogeschool bij MKB ondernemingen in Noord Nederland, komt de behoefte naar ondersteuning op het terrein van internationalisering naar boven. Als gevolg van de globalisering• is er een grote vraag op de markt naar werknemers die ook in internationaal perspectief excelleren. De Hanzehogeschool wil graag weten hoe het profiel van de internationaal georiënteerde student eruit zal zien in 2015.
MKB ondernemingen worstelen met concrete vragen als:
• “Zijn mijn medewerkers voldoende geschoold om verder te gaan internationaliseren?”
• “Met welke instanties moet ik in Duitsland contact opnemen voordat ik los kan?
• “Hoe kan ik mijn omgang met Russen en Chinezen vergemakkelijken”
• “Rusland of Azië, interessante markten, maar erg ondoorzichtig. Ik heb geen tijd om uit te vogelen hoe deze markten in elkaar steken en hoe kan ik mogelijke klanten vinden en benaderen?”
• “Hoe weet ik wanneer iemand een betrouwbare zakenpartner is?”
• “Zijn er meer bedrijven die met deze vragen worstelen, en zou ik die kunnen ontmoeten?”

In al deze vragen gaat het om de vraag naar wat we hier zullen benoemen als ‘internationale” competenties van de ondernemer en zijn medewerkers. Kennen zij een land, een markt en zijn bewoners en kunnen ze functioneren in andere landen?

Doel van The World is Flat; Competenties voor internationaal ondernemen
is dat het bedrijfsleven samen met de kennisinstellingen nieuwe wegen zoekt om met deze problemen om te gaan. Dit zal gebeuren op de volgende manier.
1. In het project worden door studenten en docenten de successen van succesvolle exporterende middelgrote bedrijven geïnventariseerd (Hidden Champions) en wordt gekeken waar zij knelpunten tegenkomen. De Hanzehogeschool heeft hierin al een lange traditie.
2. Er worden trainingen gegeven en kennisuitwisseling georganiseerd voor twee doelgroepen: De eerste doelgroep zijn de bedrijven die al ver zijn, maar nog steeds tegen een aantal knelpunten aanlopen. De tweede doelgroep betreft bedrijven die aan het begin staan van het opbouwen van internationale handelsrelaties. Deze tweede doelgroep kan leren van de successen van bedrijven die hen zijn voortgegaan.
3. Tenslotte ligt de focus op de terugkoppeling naar de Hanzehogeschool. De nieuw verworven inzichten worden dan gebruikt voor de aanpassing van de curricula van de betrokken opleidingen en scholen.