Projectenbank

Projectenoverzicht

 
 

Project: Touchpoints - Ontwerpen voor duurzaam gedrag

Thema's:
Duurzaamheid en Energie
Doorlooptijd:
van 1 april 2013 tot 30 juni 2015
Touchpoints!
Persuasief ontwerpen voor duurzaam en gezond gedrag


Aanleiding
Communicatie-, ontwerp- en adviesbureaus (bureaus) willen weten hoe je gedrag kunt beïnvloeden met een passende strategie van overtuiging en sociale invloed (persuasief principe) op het juiste moment en op de juiste plaats (touchpoint).
Bureaus geven aan onvoldoende kennis en middelen te hebben om wetenschappelijke inzichten uit de gedragswetenschap toepasbaar te maken. Bovendien zijn veel gedragsveranderende principes in een geïsoleerde en gecontroleerde omgeving getest en daarom vaak onvoldoende uitgewerkt voor de weerbarstige praktijk. Om gedragswetenschappelijke kennis te gebruiken bij het ontwikkelen van producten en diensten die aanzetten tot duurzaam en gezond gedrag is het nodig uit te gaan van een ‘real life’ setting.

Doelstelling
Het doel van dit project is om evidence based kennis te ontwikkelen over het ontwerpen van effectieve gedragsbeïnvloedende interventies. Deze kennis ligt op het snijvlak van ontwerp- en gedragswetenschap. In de gekozen aanpak worden kenniscirculatie en toegepast onderzoek met elkaar verweven. De deelnemende bureaus brengen klantcases in, aan de hand waarvan producten, diensten en best practices worden ontwikkeld.
Met deze best practices zijn bureaus in de creatieve industrie in staat concrete producten en diensten te ontwikkelen die aanzetten tot duurzaam en gezond gedrag.

Beoogde resultaten
De belangrijkste resultaten van het project zijn:
1. Effectieve producten en diensten die op basis van de ontwikkelde kennis (her)ontworpen zijn.
2. Best practices: patronen, in bijvoorbeeld de toegepaste beïnvloedings- en ontwerpmechanismen.
3. Een praktische en evidence based toolkit die aansluit op de ontwerppraktijk. Deze toolkit bevat o.a. methodieken voor contextanalyse, kennis over persuasieve principes, de genoemde best practices en voorbeelden van producten en diensten. Bureaus kunnen deze toolkit gebruiken in een klantcasus.

De onderwijspartners borgen de opgedane kennis in ontwerpgerichte opleidingen en (postinitiële) trainingen en cursussen.
Een website, LinkedIn-groep, branchebijeenkomsten, een inspiratiedag, een kennisconferentie, publicaties en de toolkit zorgen voor disseminatie van de kennis.