Projectenbank

Projectenoverzicht

 
 

Project: Virtuele verwachting, fysieke beleving

Thema's:
ICT
Doorlooptijd:
van 1 januari 2013 tot 1 januari 2015
Virtuele verwachting, fysieke beleving


Aanleiding
De ontwikkelingen rond internet, smartphones en augmented reality gaan de retailsector fundamenteel veranderen. We zien vormen van real-time marketing ontstaan, bijvoorbeeld op basis van iemands locatie of de op dat moment aanwezige klanten. De klant die meer weet dan de verkoper omdat hij zich online heeft georiënteerd. De klant die zichzelf online groepeert om kortingen te krijgen, of die via sociale media over producten communiceert. Er ontstaan nieuwe vormen van virtuele paskamers. Beleving speelt een steeds grotere rol en winkeliers willen weten hoe zij ICT kunnen inzetten om klanten te trekken.
Dit project bundelt kennis op het terrein van de techniek, human machine interaction, retail, mode, marketing en creatieve industrie om een geheel nieuwe beleving in (mode)retail te realiseren. Technisch is dit mogelijk, maar er moet nog zeer veel aan gesleuteld worden.


Doelstelling
Het projectdoel luidt als bolgt: Het ontwikkelen en toepassen van media- en ICT-innovaties voor het beïnvloeden van de winkelbeleving en het koopgedrag van shoppers in de modesector, zowel fysiek als online. De online beleving – op internet thuis, of via een scherm, zuil, tablet of smartphone in de winkel – schept verwachtingen, die worden waargemaakt als je het product fysiek in handen hebt, thuis of in de winkel.
We verwachten binnen dit project technologische innovaties te realiseren, die weer kunnen leiden tot nieuwe productideeën. Dit is vooral relevant voor productleveranciers en media- en ICT-bedrijven. We richten ons daarbij met name op virtueel passen en de daarbij benodigde gebruikersinterfaces, en op ontwikkelingen rond de smartphone. Dit zal leiden tot een aantal prototypes (software) waarmee praktijkproeven (pilots) worden gehouden in winkels.

Beoogde resultaten
Voor de betrokken retailers levert dit project kennis op over consumentengedrag, marketing, inrichting en ontwerp van de (virtuele of fysieke) winkel, het gebruik van ICT, en efficiëntie in de winkel.
De ontwikkelde kennis wordt vastgelegd in rapporten en presentaties en zal actief worden verspreid naar de doelgroepen via demonstrators, presentaties, netwerkbijeenkomsten en publicaties. Alle kennis wordt geïntegreerd in een boek met alle eindresultaten.
Bij de betrokken hogescholen wordt het thema structureel verankerd in het onderwijsprogramma van de deelnemende kennisinstellingen, zowel met een theorie- als een praktijkcomponent. Onderdeel van deze verankering is de uitvoering van onderwijsprojecten van studenten met bedrijven.

Consortiumleden

Netwerk- en projectleden