Projectenbank

Projectenoverzicht

 
 

Project: VMBO jongeren als maker / kunstenaar

Thema's:
Kunst, Cultuur en Creatieve Industrie, Onderwijs
Doorlooptijd:
van 7 september 2007 tot 1 september 2009
Leerlingen uit het vmbo voelen zich niet altijd even betrokken bij cultuur. Een schouwburg- of museumbezoek is bovendien niet voor al deze jongeren even vanzelfsprekend. Om hen te laten kennismaken met en te enthousiasmeren voor kunst en cultuur zijn de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht (HKU) regionale kunstinstellingen en beroepskunstenaars het project ‘vmbo- jongeren als maker/kunstenaar’ gestart. Om cultuur toegankelijker te maken voor jongeren, gaan docenten, samen met kunstenaars in de klas, ze verleiden om hun rol als kunsttoeschouwer in te ruilen voor een rol als kunstmaker. Door de focus te leggen op makerschap leren zij cultuur beleven en ervaren. Bovendien komen er zo werkvormen tot stand waarin straatcultuur en hedendaagse kunstuitingen elkaar ontmoeten. Deze benadering heet de ‘kunstpedagogiek van empowerment’.

Het project vmbo-jongeren als maker/kunstenaar’ start op drie ‘proefscholen’ in de regio Utrecht. In de pilots krijgen ongeveer 250 vmbo’ers de kans hun makerschap te ervaren en verkennen om vervolgens producten aan elkaar te presenteren. Daarnaast is er een proefschooloverstijgend project waarin vmbo-jongeren handvatten krijgen om trends in de jongerencultuur (van straatraps tot graffiticultuur) te spotten en promoten. Het project eindigt met een werkconferentie waarin ook de lancering plaatsvindt van het werkboek ‘kunstpedagogiek van empowerment met vmbo-jongeren’ en een dvd verschijnt met praktijkvoorbeelden. Het project kent een brede mix van partners, uniek voor de culturele sector. In het kernteam zitten instellingen uit de kunsteducatie, vmbo-scholen, de HKU, andere hogescholen, individuele kunstenaars en kunstinstellingen. Door hun geworteldheid in een diversiteit van nationale en internationale netwerken kunnen ze de nodige progressie boeken op dit gebied.
De HKU faciliteert het onderzoek en de uitwisseling van ervaringskennis tussen proefscholen en externen, ontwikkelt samen met de veldpartners de pilots en helpt bij de samenstelling van het uitvoeringsteam. Stuudenten van verschillende opleidingen zijn betrokken bij het onderzoek en de uitvoering. De HKU koppelt de opgedane kennis en vaardigheden direct aan de curricula van de verschillende docentenopleidingen.