Wereldsmaken

Status
Beëindigd
Startdatum
1 januari 2009
Einddatum
1 januari 2010
Thema's
Proces- en Voedselindustrie

Aanleiding
Up to date kennis van en inzicht in smaak is van groot belang bij het ontwikkelen van nieuwe producten en daarmee van groot belang voor het succes van de (vooral) bedrijven. Trends zoals minder zout, minder (kunstmatige) kleur, geur- en smaakstoffen (ook wel bekend als clean of greenlabel), minder (verzadigd) vet, hebben ingrijpende gevolgen op de smaak van de producten. Zonder degelijke kennis over smaak loopt de ontwikkeling van producten vertraging op, zodat de time-to-market langer is dan nodig wanneer er wel voldoende smaakkennis snel en eenvoudig beschikbaar is. Zodoende kunnen met name de mkb-bedrijven nauwelijks concurreren met de grote bedrijven (meestal multinationals). Het valt voor de bedrijven echter niet mee om deze kennis te verkrijgen en te behouden.

Doelstellingen
Het project heeft tot doel om kennis op het gebied van smaak te bundelen, te ontwikkelen, te ontsluiten en bovenal te benutten, waarbij voor de disseminatie gebruik wordt gemaakt van een bestaand, openbaar toegankelijk platform.

Beoogde resultaten
Dit project leidt tot het duurzaam ontwikkelen, uitbouwen en beter benutten van de kennis over smaak, zowel binnen de bedrijven als het onderwijscurriculum. Hiermee wordt zowel direct als op de langer(e) termijn smaakkennis duurzaam in de onderwijs- en bedrijfskolom ondergebracht.

Contactinformatie

Hogeschool van Hall Larenstein Leeuwarden

Arnold Dijkstra
Programmaleider
E-mail: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Telefoon: 0317-486230

Consortiumleden