Projectenbank

Projectenoverzicht

 
 

Project: Zoomy, branding de veluwezoom

Thema's:
Toerisme, Sport en Recreatie
Doorlooptijd:
van 1 januari 2009 tot 1 januari 2010
Aanleiding
In 2008 kwamen een vijftal ondernemers in de Veluwezoom samen om te discussiëren over de vraag: “Hoe kan ik als zelfstandig ondernemer promotioneel gebruik maken van het collectieve aanbod van de Veluwezoom?” Deze zelfde vraag was een half jaar eerder gesteld aan een groep studenten, die getracht hadden het ‘collectieve’ in deze vraag vorm te geven in de icoon Zoomy. De betrokken ondernemers waren razend enthousiast over Zoomy en al direct lag de vraag voor tot invulling van concrete acties met Zoomy. Deze vraag was de basis voor dit project ‘Zoomy, branding de Veluwezoom’.

Doelstellingen
In dit project werken een vijftal bedrijven uit het netwerk, de overkoepelende Stichting Toeristisch Platform Zuid-Oost Veluwezoom en Saxion samen in het ontwikkelen van drie aan elkaar gelieerde acties. In een voorstudie hebben studenten van de Academie Toegepaste Kunst en Techniek een aanzet gemaakt tot het middel dat we hiervoor kunnen inzetten: Zoomy.
Zoomy is een icoon, een mascotte, die de Veluwezoom als regio representeert. Dit icoon kan gebruikt worden als herkenningsteken, voor merchandising, als interactiemiddel en als promotioneel baken. In dit RAAK-light project gaan we Zoomy op verzoek van het betrokken mkb op drie verschillende manieren neerzetten in promotiecampagnes.

Beoogde resultaten
Resultaat van het project is een drietal promotie-uitingen waarmee Zoomy als ‘merk’ in de markt kan worden gezet. Uitgangspunten die we hierbij hanteren zijn:
- Bedrijven moeten zelf verder en andere invulling kunnen geven aan de wijze waarop ze Zoomy inzetten voor hun eigen marketing;
- de doelgroepen zijn primair kinderen in de leeftijd tot 13 jaar, secundair hun ouders en grootouders;
- naast ‘betrekken’ moet de methodiek ook informatie verschaffen over een aantal sterke, opvallende en aansprekende aspecten van de regio;
- de methodiek moet een pull-factor hebben op mensen, zodat ze als vanzelf de weg naar de Veluwezoom vinden.

Het project zal zich primair richten op het ontwikkelen van promotionele producten, ter invulling van het marketingconcept. Doel is immers dat de ondernemers zelf hun eigen marketing kunnen ontwikkelen, gebruikmakend van Zoomy als instrument. Daarmee zal het project een nieuwe bindende factor worden voor bedrijven in de Veluwezoom.

Netwerk- en projectleden

  • De Woudloper
  • Diepenmaat Uitgeverij & Ontwerpbureau
  • Domein Hof te Dieren Twickel
  • Kasteel Middachten
  • Milchbar
  • Ondernemersvereniging Rheden
  • Pannekoekhuis Strijland
  • Q-marq BV
  • Restaurant Prinsheerlijk
  • Sportieve Evenementen Peter Versteegen VOF
  • The Read Shop / VVV Kantoor