A-das-PK

DossierKIEM.K20.01.005
StatusAfgerond
Subsidie€ 40.000
Startdatum1 oktober 2020
Einddatum30 september 2021
RegelingKIEM 2020
Thema's
  • Ondernemen: verantwoord en vernieuwend
  • Onderwijs en talentontwikkeling
  • Sleuteltechnologieën en duurzame materialen
  • Logistiek
  • Smart industry
  • Logistiek en Transport in een energieke, innovatieve en duurzame samenleving
  • Veiligheid - Data en intelligence
  • Bètatechniek

A-das-PK; een APK-straat voor rijhulpsystemen Uit recent onderzoek en vragen vanuit de autobranche blijkt een duidelijke behoefte naar goed onderhoud,
reparatie en borging van de werking van Advanced Driver Assistance Systems (ADAS), vergelijkbaar met de reguliere APK.
Een APK voor ADAS bestaat nog niet, maar de branche wil hier wel op te anticiperen en haar clientèle veilig laten rijden met de rijhulpsystemen. In 2022 worden 30 ADAS’s verplicht en zal de werking van deze systemen ook gedurende de levensduur van de auto gegarandeerd moeten worden. Disfunctioneren van ADAS, zowel in false positives als false negatives kan leiden tot gevaarlijke situaties door onverwacht rijgedrag van het voertuig. Zo kan onverwacht remmen door detectie van een niet bestaand object of op basis van verkeersborden op parallelwegen een kettingbotsing veroorzaken.
Om te kijken welke gevolgen een APK heeft voor de autobranche wil A-das-PK voor autobedrijven kijken naar de benodigde apparatuur, opleiding en hard- en software voor een goed werkende APK-straat voor ADAS’s, zodat de kansrijke elementen in een vervolgonderzoek uitgewerkt kunnen worden.

Eindrapportage

The A-das-PK project was carried out from September 2020 to September 2021. HAN Automotive Research, with the help of six project partners, has conducted research into the impact of a PTI for ADAS on the automotive sector compared to the current PTI.
The impact of a PTI for ADAS has been investigated on three aspects:
• Operational: investigated what is operationally necessary for an ADAS-APK. This could include the form of PTI, material, housing, and manpower.
• Educational: research has been done into the correct training of mechanics to become ADAS-APK technicians.
• Financial: research has been done into the costs and benefits that an ADAS-APK entails.
During the operational investigation, it quickly emerged that there are three possible ways to test ADAS that could serve as a form of ADAS-APK: calibration, reading out by OBD and a conceptual ADAS Test Lane. During the research, various calibration methods were investigated.
The educational research shows that the current level of knowledge about ADAS among mechanics is insufficient. Partly because the most realistic form of ADAS-APK is based on calibration, a training to become an ADAS-APK technician will be an intensive training with a high entry level (level 3) and additional courses (alignment) as a requirement.
In the financial field, an ADAS-APK based on calibration will involve large investments due to the cost of calibration equipment. This is strengthened by the fact that this equipment is often brand specific. The cost price of an ADAS-APK will be much higher than that of a conventional PTI.
With the current increase in ADAS-equipped vehicles, difficulties are foreseen to allow "normal" car dealers to perform a calibration-based ADAS-APK.
Based on the research, it is recommended that manufacturers of calibration equipment should be incentivized to create calibration equipment and support for all car brands.

Contactinformatie

HAN University of Applied Sciences

Arno van der Steen, contactpersoon

Consortiumpartners

bij aanvang project

Netwerkleden

bij aanvang project