Automotion

DossierKIEM.K20.01.013
StatusAfgerond
Subsidie€ 39.992
Startdatum1 november 2020
Einddatum1 juli 2022
RegelingKIEM 2020
Thema's
  • Duurzaam transport en intelligente logistiek
  • Duurzame landbouw-, water- en voedselvoorziening
  • Sleuteltechnologieën en duurzame materialen
  • High Tech Systemen en Materialen (HTSM)
  • Smart industry
  • Logistiek en Transport in een energieke, innovatieve en duurzame samenleving
  • Duurzame productie van gezond en veilig voedsel
  • Energie en Klimaat - Emissieloze mobiliteit voor mensen en goederen in 2050
  • Energie en Klimaat - In 2050 is het systeem van landbouw en natuur netto klimaatneutraal
  • Landbouw, Water en Voedsel - Klimaatneutrale landbouw en Voedselproductie
  • Sleuteltechnologieën - Engineering- en fabricagetechnologieën
  • Sleuteltechnologieën - Digitale technologieën
  • Maatschappelijk Verdienvermogen - Valideren, doorontwikkelen en toepassen van strategieën
  • Maatschappelijk Verdienvermogen - Versnellen en opschalen in de regio
  • Bètatechniek

In de automotive sector vindt veel onderzoek en ontwikkeling plaats op het gebied van autonome voertuigtechnologie. Dit resulteert in rijke open source software oplossingen voor besturing van robotvoertuigen. HAN heeft met haar Streetdrone voertuig reeds goede praktijkervaring met dergelijke software. Deze oplossingen richten zich op een Operational Design Domain dat uitgaat van de publieke verkeersinfrastructuur met daarbij de weggebruikers rondom het robotvoertuig.
In de sectoren agrifood en smart industry is een groeiende behoefte aan automatisering van mobiele machinerie, versterkt door de actuele coronacrisis. Veel functionaliteit van bovengenoemde automotive software is inzetbaar voor mobiele robotica in deze sectoren. De toepassingen zijn enerzijds minder veeleisend - denk aan de meer gestructureerde omgeving, lagere snelheden en minder of geen ‘overige weggebruikers’ – en anderzijds heel specifiek als het gaat over routeplanning en (indoor) lokalisatie. Vanwege dit specifiek karakter is de bestaande software niet direct inzetbaar in deze sectoren. Het MKB in deze sectoren ervaart daarom een grote uitdaging om dergelijke complexe autonome functionaliteit beschikbaar te maken, zonder dat men kan voorbouwen een open, sectorspecifieke softwareoplossing.
In Automotion willen de aangesloten partners vanuit bestaande kennis en ervaring tot een eerste integratie en demonstratie komen van een beschikbare automotive open source softwarebibliotheek, aangepast en specifiek ingezet op rijdende robots voor agrifood en smart industry, met focus ‘pickup and delivery’ scenario’s. Hierbij worden de aanpassingen - nieuwe en herschreven ‘boeken’ in de ‘bibliotheek’ - weer in open source gepubliceerd ter versterking van het MKB en het onderwijs. Parallel hieraan willen de partners ontdekken welke praktijkvragen uit dit proces voortvloeien en welke onderliggende kennislacunes in de toekomst moeten worden ingevuld. Via open workshops met uitnodigingen in diverse netwerken worden vele partijen uitgenodigd om gezamenlijk aan de hand van de opgedane ervaringen van gedachten te wisselen over actuele kennisvragen en mogelijke gezamenlijke toekomstige beantwoording daarvan.

Eindrapportage

In de automotive sector vindt veel onderzoek en ontwikkeling plaats op het gebied van autonome voertuigtechnologie. Dit resulteert in rijke open source software oplossingen voor besturing van robotvoertuigen. HAN heeft met haar Streetdrone voertuig reeds goede praktijkervaring met dergelijke software. Deze oplossingen richten zich op een Operational Design Domain dat uitgaat van de publieke verkeersinfrastructuur met daarbij de weggebruikers rondom het robotvoertuig.
In de sectoren agrifood en smart industry is een groeiende behoefte aan automatisering van mobiele machinerie, versterkt door de recente coronacrisis. Veel functionaliteit van bovengenoemde automotive software is inzetbaar voor mobiele robotica in deze sectoren. De toepassingen zijn enerzijds minder veeleisend - denk aan de meer gestructureerde omgeving, lagere snelheden en minder of geen ‘overige weggebruikers’ – en anderzijds heel specifiek als het gaat over routeplanning en (indoor) lokalisatie. Vanwege dit specifieke karakter is de bestaande software niet direct inzetbaar in deze sectoren. Het MKB in deze sectoren ervaart daarom een grote uitdaging om dergelijke complexe autonome functionaliteit beschikbaar te maken, zonder dat men kan voorbouwen een open, sectorspecifieke softwareoplossing.
In Automotion hebben de aangesloten partners vanuit bestaande kennis en ervaring met open source, ROS-gebaseerde oplossingen gewerkt aan twee use-cases: verrijking van indoor lokalisatie van een Hencon AGV met behulp van een ROS-gebaseerde ‘lateral distance calculator’ op basis van LiDAR, en inzet van de open-source, ROS-gebaseerde. Autoware software stack voor automatisering van de elektrische tractor van H2Trac. Voor deze use-case is een ROS-interface ontwikkeld in de bestaande machinebesturing. Vervolgens zijn Autoware functies als lokalisatie, padplanning en een padvolger gebruikt om op simulatieniveau te navigeren op een akker. Dit is deels ook op een schaalmodel geïntegreerd met als conclusie dat de bestaande open-source oplossingen in principe inzetbaar zijn in andere toepassingsgebieden. De opgedane kennis en ervaring wordt bij Fontys en HAN in diverse onderzoeksprojecten en onderwijsmodules ingezet.

Contactinformatie

HAN University of Applied Sciences

Jan Benders, contactpersoon

Consortiumpartners

bij aanvang project