Bèta Burgerschapsvorming voor de 21ste eeuw

DossierKIEM.21V01.034
StatusAfgerond
Startdatum10 november 2017
Einddatum9 november 2018
RegelingKIEM 2016-2017 Topsectoren
Thema's
  • Sociale Infrastructuur Agenda

Doel van dit project is de ontwikkeling van een virtual lab voor het bevorderen van het aanleren 21e eeuwse vaardigheden van leerlingen in de context van bèta burgerschapsvorming. In het consortium “Samen werken aan Bèta Burgerschap” (http://www.techyourfuture.nl/a-436/samen-werken-aan-bèta-burgerschap) werkt het lectoraat Vernieuwingsonderwijs intensief samen met basis- en middelbare scholen, bedrijven en maatschappelijke instellingen aan de ontwikkeling en implementatie van programma’s van leeractiviteiten waarin burgerschapscompetenties worden aangeleerd in het domein van de bèta en techniek. Het betreft bovendien een programma dat niet alleen beroepsvoorbereidend is maar ook burgerschapsvormend, aangezien we bèta en techniek in een bredere maatschappelijke context plaatsen. In de programma’s van leeractiviteiten worden 21e eeuwse vaardigheden gestimuleerd zoals kritisch denken, probleem oplossen, communicatie, samenwerking en ook ICT vaardigheden en levenslang leren.
Een van de programma’s van leeractiviteiten is Plastic Soep, dat ontwikkeld is door en voor het voortgezet onderwijs in samenwerking met TCC de Tijl (VWO 2), WETSUS en het lectoraat International Water Technology van Saxion. WETSUS is een instelling waar internationaal onderzoek wordt gedaan naar duurzame watertechnologieën (zie https://www.wetsus.nl/home/what-is-wetsus). In het project worden leerlingen gevraagd welke oplossing het meest doeltreffend is voor het opruimen van plastic zwerfafval uit de oceanen. Tijdens het programma van leeractiviteiten onderzoeken leerlingen hoe plastic wordt geproduceerd en afgebroken en welke processen bijdragen aan de plastic soep.
Het programma van leeractiviteiten is inmiddels in 19 klassen toegepast en geëvalueerd. Om het aanleren van 21e eeuwse vaardigheden van leerlingen tijdens het programma te optimaliseren wil het consortium een virtual lab ontwikkelen. Virtuele labs zijn webgebaseerde simulaties van authentieke laboratoriumtests; het lab worden beschikbaar gesteld in de Go-Lab omgeving. Het lab biedt leerlingen de mogelijkheid om te leren door het uitvoeren van virtuele experimenten. Belangrijk voordeel van een virtual lab is dat experimenten snel en eenduidig kunnen worden uitgevoerd, uitkomsten snel beschikbaar en te interpreteren zijn en onderliggende verschijnselen in de bèta en techniek zichtbaar kunnen worden gemaakt. Bovendien kunnen applicaties, die het aanleren van 21e eeuwse vaardigheden ondersteunen en stimuleren, in het virtuele lab worden geïntegreerd.

Eindrapportage

In het project “Een bordje plastic soep” leren leerlingen in een lessenserie van 8 weken het probleem rond plastic te onderzoeken, oplossingen te bedenken en vanuit verschillende perspectieven de oplossingen te beoordelen om uiteindelijk een prototype van de oplossing te ontwikkelen. In deze lessenserie is ook een virtual lab ontwikkeld waarin leerlingen zich verdiepen in verschillende soorten plastic, een quiz maken en een filmpje kijken. Ze doen vervolgens een virtueel experiment om de afbreekbaarheid van plastic onderzoeken door drie variabelen te manipuleren: luchtvochtigheid, type plastic en temperatuur. Leerlingen leren dat plastic nooit echt afbreekt en hoe dat voor problemen zorgt. Aan het eind van het virtual lab zetten leerlingen hun eigen onderzoek op. Daardoor worden de 21steeeuwse vaardigheden bevorderd in de context van Bèta Burgerschap.

Contactinformatie

Saxion

Consortiumpartners

bij aanvang project
  • CSG Het Noordik
  • Stichting Wetsus, European Centre of Excellence for Sustainable Water Technology
  • TTC de Thij (Stichting Carmel)
  • University of Twente