BeterVoorbereid

DossierRAAK.MKB08.004
StatusLopend
Startdatum15 november 2018
Einddatum31 december 2022
RegelingRAAK-mkb
Thema's
  • Gezondheidszorg
  • Economie
  • Gezondheidszorgonderzoek, preventie en behandeling
  • Sport en Bewegen
  • Life Sciences & Health
  • Gezondheid en Welzijn
  • Veerkrachtige samenleving: in wijk, stad en regio

Het project BeterVoorbereid optimaliseert, onderzoekt en implementeert de e-health applicatie BeterVoorbereid om het preoperatieve zorgtraject te ondersteunen en het fysiek herstel van patiënten te verbeteren.
Een goede voorbereiding is het halve werk, ook voor patiënten op de wachtlijst voor een chirurgische ingreep. Onderzoek laat zien dat verbeteren van leefstijl en fysieke conditie voorafgaand aan een operatie positieve effecten heeft op het fysieke herstel na de operatie .
Het blijkt echter lastig om patiënten goed te informeren in de hectische periode voor operatie.
Onderzoek laat zien dat slechts 20% van de informatie wordt onthouden. Daarnaast is het voor patiënten en tweedelijns fysiotherapeuten lastig om gepaste zorg te vinden in de woonomgeving van de patiënt en is financiering van deze preoperatieve zorg een uitdaging.
Dit heeft er toe geleid dat enkele fysiotherapeuten het initiatief hebben genomen om samen met MKB partijen op zoek te gaan naar een mogelijke oplossing. Uit dit initiatief is de app BeterVoorbereid voort gekomen. Deze app bevat gepaste adviezen om de leefstijl en fysieke conditie van patiënten te verbeteren, en een koppeling naar een platform waar eerstelijns fysiotherapeuten hun expertise aanbieden om patiënten te begeleiden bij hun preoperatieve voor bereiding.
De eerste versie van de app wordt in het voorjaar van 2018 in een pilot getest. Er liggen reeds wensen voor het verder personaliseren van de app en het opzetten van een robuust preoperatief netwerk van eerstelijns fysiotherapeuten rondom de ziekenhuizen die de app aanbieden.
Dit voorstel richt zich daarom op de randvoorwaarden voor een duurzame implementatie van de app en de daaraan gekoppelde zorg door 1) het personaliseren van de app, 2) het opzetten van een preoperatief netwerk, 3) onderzoek naar de effectiviteit op patiëntuitkomsten en 4)
inzet op implementatie en businessmodellen van de innovatie. In de werkpakketten wordt zowel onderwijs als de beroepspraktijk actief betrokken.

Eindrapportage

Doel: Het doel van het project Beter Voorbereid was de e-health applicatie Beter Voorbereid te optimaliseren, te onderzoeken én te implementeren om het preoperatieve zorgtraject te ondersteunen en het fysiek herstel van patiënten te verbeteren.

Aanleiding: Een goede voorbereiding is het halve werk, ook voor patiënten op de wachtlijst voor een chirurgische ingreep. Onderzoek laat zien dat verbeteren van leefstijl en fysieke conditie voorafgaand aan een operatie positieve effecten heeft op het fysieke herstel na de operatie .
Het blijkt echter lastig om patiënten goed te informeren in de hectische periode voor operatie. Onderzoek laat zien dat slechts 20% van de informatie wordt onthouden. Daarnaast is het voor patiënten en tweedelijns fysiotherapeuten lastig om gepaste zorg te vinden in de woonomgeving van de patiënt en is financiering van deze preoperatieve zorg een uitdaging.
Daarom hebben enkele fysiotherapeuten en MKB partners de app Beter Voorbereid ontwikkeld. Deze app bevat gepaste adviezen om de leefstijl en fysieke conditie van patiënten te verbeteren, en een koppeling naar een platform waar eerstelijns fysiotherapeuten hun expertise aanbieden om patiënten te begeleiden bij hun preoperatieve voorbereiding.

Resultaten: 1) De app is na een uitgebreide kwalitatieve en kwantitatieve evaluatie geüpdatet. De content is uitgebreid naar het postoperatieve traject en er is informatie toegevoegd over omgaan met eventuele stress rondom de operatie. 2) Daarnaast is er onderzocht wat de behoeftes van zowel patiënten als fysiotherapeuten zijn omtrent het opzetten van een preoperatief netwerk. Hieruit kwam naar voren dat bestaande netwerken en de app zelf voldoende voorzien in de behoeftes. 3) Er is een onderzoek naar de effectiviteit op patiëntuitkomsten uitgevoerd in vier ziekenhuizen. Er hebben bijna 500 patiënten deelgenomen aan dit onderzoek. De resultaten worden op dit moment geanalyseerd en in Q3-2023 verwacht. 4) Er is ingezet op implementatie en businessmodellen van de app. Hierdoor wordt de app nu door twee verschillende app-bouwers gehost én wordt de content van de app overgenomen in de zorgpaden app van het UMC Utrecht waar deze als standaard zorg wordt geïmplementeerd. Hierdoor blijft (de content van) de app ook na afloop van dit project breed beschikbaar.

Contactinformatie

Hogeschool Utrecht

Cindy Veenhof, contactpersoon
Telefoon: 06-28909596

Consortiumpartners

bij aanvang project

Netwerkleden