Biomimicry in de marketing

DossierGOCI.KIEM.01.074
StatusAfgerond
Subsidie€ 38.608
Startdatum1 februari 2022
Einddatum1 juni 2023
RegelingKIEM GoCI 2020-2023
Thema's
  • Ondernemen: verantwoord en vernieuwend
  • Creatieve industrie
  • Sustainable Development Goals voor inclusieve mondiale ontwikkeling
  • De oorsprong van het leven - op aarde en in het heelal
  • Economie
  • Energietransitie & duurzaamheid 20-23

Het vakgebied Biomimicry gebruikt principes uit de natuur als inspiratiebron voor het ontwerpen van productinnovaties. In de marketingpraktijk worden principes uit de natuur nog niet gebruikt.
Het lectoraat New Marketing van het Expertisecentrum Sustainable Business van Avans is in 2021 gestart met een oriënterend onderzoek naar de toepassingsmogelijkheden van biomimicry binnen marketing. Uit dit onderzoek komt naar voren dat principes uit de natuur bedrijven en merken kunnen helpen om hun marketingaanpak te verduurzamen. Met name op het onderwerp ‘groei’ biedt biomimicry kansrijke aanknopingspunten en inzichten.
Groei is een belangrijk thema voor bedrijven en marketeers waar ze tegelijkertijd mee worstelen: hoe kunnen zij op een groene manier groeien? Het reclamebureau Heldergroen volgt het lopende onderzoek van Avans met grote belangstelling. Ze wil principes uit de natuur graag gaan gebruiken om (potentiële) klanten te helpen om hun marketingaanpak te verduurzamen. Daarom gaat het lectoraat New Marketing in samenwerking met Heldergroen en haar klanten onderzoek doen om “een bruikbare methodiek te ontwikkelen om inzichten uit de natuurlijke wereld te benutten voor het versnellen van de transitie naar een groene economie via het vakgebied marketing.”
Het lectoraat New Marketing gaat in het kader van dit verdiepend onderzoek op basis van deskresearch, interviews en actieonderzoek aan de slag om hiervoor een methodologie te ontwerpen.

Contactinformatie

Avans Hogeschool

Jetta Wille, contactpersoon

Consortiumpartners

bij aanvang project
  • Heldergroen B.V.