Brandt Schoon

DossierRAAK.MKB19.024
StatusLopend
Startdatum1 april 2024
Einddatum31 maart 2026
RegelingRAAK-mkb
Thema's
  • Bètatechniek
  • Duurzame landbouw-, water- en voedselvoorziening
  • Energietransitie en duurzaamheid
  • Sleuteltechnologieën en duurzame materialen

In Nederland draaien 600.000 industriemotoren in transport, scheepvaart en z.g. Non Road Mobile Machinery (m.n. land- en bosbouw machines en stationaire motoren). Zij verbruiken jaarlijks ongeveer 5 miljard liter diesel, 20%% van het totale dieselverbruik.
Ook deze sectoren dienen hun CO2 uitstoot en stikstofuitstoot te reduceren. Kijkend naar mogelijke oplossingen is elektrificatie niet geschikt vanwege het hoge specifiek gevraagde vermogen + kosten. Waterstof is te duur en voor mobiele toepassingen te bewerkelijk.
Gesteund door technologie-neutraal klimaatbeleid vanuit de EU (32% hernieuwbare brandstoffen in 2030, waar elektrificatie niet mogelijk is), definieert de sector een voorkeur voor hernieuwbare methanol als marsroute richting emissiereductie.
RAAK-MKB project Schoon Schip levert eind 2023 een werkend prototype methanol-conversiekit en manual voor een kleine industriemotor op. Mede door dit succes, groeide het consortium en ontstond een nieuwe vraag:
Hoe kan de sector van industriemotoren lokale emissies van het huidige motorenpark van Stage III motoren naar Stage V niveau- en de Well-to-Wheel CO2-uitstoot verlagen met gebruik van hernieuwbare methanol als brandstof?
De huidige stand van de techniek laat zien dat in grote (scheepvaart) motoren (<10.000Kw) dual-fuel en uitlaatgasnabehandeling vorm krijgt, voor kleinere industriemotoren is deze techniek nog nauwelijks beschikbaar.
De HAN beantwoordt deze marktvraag in 4 werkpakketten om effectieve conversie van een stageIII motor naar StageV emissies te realiseren. Ze maakt hier een vertaalslag van de wetenschap en kennis bij grote zeevaartmotoren, naar (kleinere) industriemotoren. Dit gebeurt door te onderzoeken binnen welke kaders (economisch, emissies, prestaties en levensduur) een prototype motor te ontwikkelen klaar voor lange duurtesten.
Brandt Schoon combineert opgedane motorenkennis met kennis uit de academische wereld om tot een betrouwbare toepassing van methanol in de binnenvaart te komen.
Het gaat er om tot een werkende praktijkoplossing te komen voor het gebruik van hernieuwbare methanol in het bestaande park van 600.000 industriemotoren.

Contactinformatie

HAN University of Applied Sciences

Frank Ahout, contactpersoon

Consortiumpartners

bij aanvang project
  • BOVAG Incubator AoT B.V.
  • Bredenoord B.V.
  • FincoEnergies – Business Innovation B.V.
  • GUTTS B.V.
  • HDM Sustainable Solutions B.V.
  • Marant Motortechniek
  • Motorenfabriek De Sutter B.V.
  • NPS Driven B.V.
  • OQ Value B.V.
  • Prins Autogassystemen B.V.
  • studio Gear Up B.V.
  • Xeamos B.V.