Breed Platform Arbeid

DossierPLTFM.01.020
StatusAfgerond
Startdatum1 september 2017
Einddatum24 november 2020
RegelingPlatformregeling
Thema's
  • Life Sciences & Health
  • Gezondheid en Welzijn

Motivatie Het versterken van de samenwerking tussen relevante lectoraten door het ontwikkelen van een multidisciplinaire onderzoeksagenda op het terrein van Arbeid in de brede zin van het woord. Hierdoor kan de thematiek rondom toegang tot en behoud van arbeid vanuit meerdere kanten worden aangevlogen én kan focus en massa worden gecreëerd voor onderzoeksprogrammering en –funding. Daardoor kunnen we als lectoraten een belangrijke rol te spelen bij vraagstukken die betrekking hebben op het duurzaam (weer) aan het werk gaan én duurzaam aan het werk blijven.
Achtergrond Om als individu zelfstandig en volwaardig te kunnen deelnemen aan onze participatiemaatschappij, is het hebben van werk cruciaal. Werk is echter voor mensen met minder of onvoldoende arbeids-, persoonlijk-, sociaal-, en cultureel kapitaal en/of toegang tot hulpbronnen steeds minder vanzelfsprekend.
Naast traditioneel kwetsbare groepen – zoals laagopgeleiden, mensen met een chronische aandoening en migranten - zijn er nieuwe categorieën, waaronder veel middelbaar en hoog opgeleiden, voor wie het lastig is/wordt structureel betaald werk te vinden. De oorzaak ligt voornamelijk bij de toenemende digitalisering en robotisering in combinatie met de flexibilisering van de arbeidsmarkt. Ook werk op academisch niveau, dat gebaseerd is op regels, bijvoorbeeld accountancy en rechtspraak, zal steeds vaker (deels) geautomatiseerd kunnen worden (Est et al. 2015, Went et al. 2015).
Anderzijds zijn er sectoren, zoals techniek en ICT, die een steeds grotere behoefte hebben aan hoogopgeleid personeel en waar het lastig is om voldoende gekwalificeerde mensen te krijgen.
Tot slot zien we in alle sectoren een toename van stress- en burn-out klachten, die deels gerelateerd zijn aan traditionele, functioneel ingerichte organisaties.
Het bovenstaande biedt geen rooskleurig beeld voor grote groepen in de samenleving en vanuit een breed Platform Arbeid willen we de thema’s op het terrein van arbeid vanuit meerdere perspectieven benaderen en in samenhang beschouwen.

Eindrapportage


Algemeen
Het BPA heeft – zie ook de website – als doel om de “lectoren aan elkaar te verbinden én de netwerken van de lectoren te delen. Hierdoor kan kennis breed worden gedeeld en kan praktijkgericht onderzoek meer betekenis krijgen voor werkenden en werkzoekenden, alsmede voor andere stakeholders (zoals overheid, werkgevers, uitkerende instanties)”.
In het algemeen kan worden gezegd dat we het plan waarmee we in september 2017 zijn gestart goed hebben kunnen uitvoeren. Het enige wat uiteindelijk niet is doorgegaan is het ‘eind’congres, dat aanvankelijk op 17/09/2019 was gepland. Het was o.i. belangrijker om aan het eind van fase 1 goed vorm te geven aan het vervolg van het platform dan aan nog eens terug te kijken.
Resultaten
Conform het plan zijn de volgende resultaten behaald:
• • Een website: www.breedplatformarbeid.nl
• • Drie werkateliers met het werkveld (verslag is te vinden via de website)
• • Twee bijeenkomsten met alleen de lectoren
• • Een tussentijdscongres op 02/10/2018 (zie website)
• • Een onderzoeksagenda (gepresenteerd op 02/10/2018) met als drie hoofdthema’s: (her)waardering van werk; een leven lang ontwikkelen; en inclusiviteit (te downloaden via de website)
• • Een drietal projectideeën (op basis van de hoofdthema’s) en een aantal voorbeeldprojecten (passend bij de hoofdthema’s)
• • Het betrekken van werkveldpartijen: 14 partijen hebben zich gemeld als samenwerkingspartner.

Organiserend vermogen
Het platform brengt lectoren “vanuit meerdere disciplines (HRM, organisatie van arbeid, talentontwikkeling, arbeidsparticipatie, zorg, social work, welzijn) bijeen om samen met ieder hun eigen specifieke ‘netwerk-achterban’ (o.a. kennisinstellingen, cliëntorganisaties, maatschappelijke instellingen en bedrijven, kennisnetwerken, gemeentelijke en overheidsinstellingen) het brede vraagstuk van arbeid te benaderen”.
Open netwerk
Zoals op de website staat aangegeven, beoogt het BPA “een open netwerk te zijn. Het ligt voor de hand om waar relevant de samenwerking te zoeken met andere landelijke netwerken van lectoren”. De eerste contacten met andere lectorenplatforms zijn gelegd, maar hebben nog niet tot concrete resultaten geleid. Het zijn van een open netwerkt geldt overigens ook voor het werkveld; werkveldpartijen zijn uitgenodigd voor bijeenkomsten en deze partijen is ook gevraagd of ze een samenwerkingspartner van het BPA willen zijn. De eerste 14 werkveldpartijen hebben zich intussen aangesloten; een deel van hen staat al op de website vermeld.
Lessons learned
Uit fase 1 komen de volgende leerpunten:
• De rol van het kernteam was voor het proces erg belangrijk; het kernteam is zeker in jaar 1 vaak bij elkaar geweest en heeft gezorgd voor continuïteit;
• Het betrekken van praktijkpartners, andere lectoren en het onderwijs bij het platform vereist dat je ze daadwerkelijk iets te bieden hebt;
• Samenwerking met het praktijkveld biedt een andere dynamiek;
• Een periode van twee jaar is te kort om naast het opbouwen van het netwerk ook al daadwerkelijk duurzame samenwerkingsrelaties met het werkveld op te bouwen, maar de basis is gelegd;
• Het met elkaar samenwerken als lectoren – uitwisselen van informatie en samen activiteiten oppakken – is zinnig, waarbij de eigen regionale verankering positief kan werken (zo kun je bijv. kijken of een bepaalde interventie in meerdere regio’s hetzelfde resultaat heeft of je kunt kijken naar de invloed van regionale factoren).

Toekomst
De afgelopen twee jaar hebben er toe geleid dat de lectoren van de beide lectorenplatforms elkaar veel beter hebben leren kennen en hebben ervaren dat ze veel van elkaar kunnen leren en goed met elkaar kunnen samenwerken. Dit heeft geleid tot de beslissing om beide platforms - HRM en arbeid & welbevinden – op termijn in elkaar te schuiven en om gebruik te maken van de mogelijkheid om een vervolgsubsidie aan te vragen. Deze zal in september 2019 bij SIA worden ingediend met daarin een actieplan met negen verschillende activiteiten(clusters).
In fase 2 - BPA-II - richten de mogelijke uitbreiding van het netwerk en de samenwerking zich primair op het realiseren van meer verbintenissen met meer praktijkpartners. We gaan actief werven rondom thematische bijeenkomsten, die de kern gaan vormen van de BPA-programmering. Voor en tijdens de te organiseren themabijeenkomsten wordt per keer bekeken wie nog meer kan worden uitgenodigd dan de huidige aangegeven partners. Daarbij zoeken we in eerste instantie in de netwerken van de aangesloten lectoren / lectoraten. Zo komen we tot een steeds groter netwerk.
In BPA-II zal tevens worden ingezet op de aansluiting van het onderwijs. Dat geldt voor zowel de deelname van docent / onderzoekers als studenten. De themabijeenkomsten kunnen voor een variëteit van opleidingen interessant zijn, denk aan Toegepaste Psychologie (TP), HRM, paramedische opleidingen, opleidingskunde, verpleegkunde, social work, sociaal juridische dienstverlening, bedrijfskunde MER en Business Studies

Ondersteuning door Regieorgaan SIA
Vanuit het BPA is deelgenomen aan een aantal bijeenkomst van SIA voor de platforms. Het is goed om vertegenwoordigers van andere platforms te spreken en te horen waar zij tegenaan lopen en hoe zij dingen aanpakken. Dergelijke bijeenkomsten zijn ook relevant nu er ruimte is voor alle platforms om zich verder te ontwikkelen.
Verder is steun vanuit SIA welkom bij het aanvragen van subsidie voor praktijkgericht onderzoek, zeker als gaat om grotere projecten waarbij samenwerking met zowel kennispartners als veldpartijen van belang is. Daarbij heeft SIA een belangrijke taak bij het versterken van de positie van praktijkgericht onderzoek, bijvoorbeeld in het kader van NWA, richting universiteiten en andere kennispartners.
Tot slot zou ook hulp welkom zijn bij het vinden van funding voor het produceren van bepaald producten

Contactinformatie

HAN University of Applied Sciences

Netwerkleden