Building Adaptive Tourism Areas

DossierHBOPD.2018.01.006
StatusAfgerond
Startdatum1 januari 2019
Einddatum15 februari 2022
RegelingHbo-postdoc 2018-2022
Thema's
  • Sociale Studies
  • Economie
  • Op weg naar veerkrachtige samenlevingen
  • Smart, liveable cities
  • Sustainable Development Goals voor inclusieve mondiale ontwikkeling
  • Creatieve industrie
  • Gebouwde omgeving duurzaam en leefbaar
  • Ondernemen: verantwoord en vernieuwend
  • Veerkrachtige samenleving: in wijk, stad en regio

Het postdoc-onderzoek Building Adaptive Tourism Areas beoogt om een bijdrage te leveren aan het vergroten van de adaptiviteit van toeristische bestemmingen. Adaptiviteit is een essentiële eigenschap in de huidige dynamische netwerk samenleving en globaliserende economie. Toeristisch-recreatieve bestemming moeten meebewegen met zaken als toenemende concurrentie en professionalisering, veranderend consumentengedrag, nieuwe technologieën die nieuwe kansen en uitdagingen met zich mee brengen, de maatschappelijke roep om duurzaamheid, kortere levenscycli van concepten, de vraag om bestemmingen in balans als gevolg van ‘overtourism’ en zo meer. In dit onderzoek nemen we het perspectief dat bestemmingen complexe, open systemen zijn die de potentie hebben om adaptief te zijn. Complexe systemen omdat een veelheid aan actoren en factoren de ontwikkelingsrichting van bestemmingen beïnvloeden. Open systemen omdat vele invloeden van buitenaf komen die op vrijwel autonome wijze ontwikkelingsrichtingen van bestemmingen beïnvloeden. Adaptiviteit is het vermogen om mee te bewegen met dergelijke dynamiek door middel van series van stapsgewijze aanpassingen. Het onderzoek Building Adaptive Tourism Areas focust specifiek op het beter begrijpen van wat de ambitie van het vergroten van het adaptieve vermogen in de praktijk betekent. De studie bestaat uit drie stappen: 1.) duiden van “key conditions” voor adaptiviteit: de elementen die noodzakelijk zijn voor adaptief vermogen, en deze vertalen naar de context van het toerisme; 2.) identificeren van ‘traps’: condities voor adaptiviteit komen met implicaties en daarmee samenhangende praktische beperkingen 3.) uiteenzetten van ‘practicable strategies: acties die helpen om te bouwen aan adaptieve bestemmingen. De output van het project zijn diverse artikelen en academische journals en professionele tijdschriften. De bevindingen worden (direct) ingebracht in de opleidingen van de Academy of Leisure & Tourism van NHL Stenden Hogeschool en verder ontplooid binnen het European Tourism Futures Institute (ETFI – www.etfi.eu).

Eindrapportage

Het project ‘building adaptive tourism areas’ geeft inzicht in de elementen die noodzakelijk zijn (‘key conditions’) voor adaptief vermogen van toeristisch-recreatieve bestemmingen, in de daarmee samenhangende praktische beperkingen, en verkent ‘practicable strategies’: acties die helpen om te bouwen aan adaptieve bestemmingen. Hiertoe zijn toeristisch-recreatieve bestemmingen geconceptualiseerd als complexe, open systemen zijn die de potentie hebben om adaptief te zijn. Complexe systemen omdat een veelheid aan actoren en factoren de ontwikkelingsrichting van bestemmingen beïnvloeden. Open systemen omdat vele invloeden van buitenaf komen die op vrijwel autonome wijze ontwikkelingsrichtingen van bestemmingen beïnvloeden. Adaptiviteit is het vermogen om mee te bewegen met dergelijke dynamiek door middel van series van stapsgewijze aanpassingen. Dit perspectief helpt om de complexiteit van bestemmingsontwikkeling goed te duiden en vervolgens om adequaat op die complexiteit in te spelen. De ontwikkeling van toeristisch-recreatieve bestemmingen is dan niet een eenvoudig economisch of marketingvraagstuk, het is een integraal thema binnen de ontwikkeling van steden en streken. Dit alles komt met de nodige organisatorische ‘governance’ uitdagingen, nog naast de inhoudelijke uitdagingen van matchen van bezoekersbehoeften en het toeristisch-recreatieve aanbod. Hoe deze governance uitdagingen aan te gaan wordt beschreven in de publicaties die uit dit project zijn voortgekomen. De bevindingen die zijn opgehaald gedurende de projectperiode zijn opgetekend in diverse wetenschappelijke artikelen in gerenommeerde vakbladen en professionele publicaties. Daarnaast zijn bevindingen en inzichten gedeeld in diverse opleidingen, met collega docent-onderzoekers, via congresbijdragen, webinars, workshops en paneldiscussies voor onder andere voor gerenommeerde instanties als de Europese Commissie, de OECD, European Cities Marketing (ECM), Association for Tourism and Leisure Education and Research (ATLAS)

Contactinformatie

NHL Stenden Hogeschool

Stefan Hartman, contactpersoon