CABLE
| Dossier | RAAK.PRO06.162 |
|---|---|
| Status | Initieel |
| Startdatum | 1 december 2025 |
| Einddatum | 1 december 2029 |
| Regeling | RAAK-PRO |
| Thema's |
|
Het welzijn van mbo-studenten is een groeiend punt van zorg, met een toename in voortijdige uitval en motivatieproblemen. Digitalisering blijkt zowel positieve als negatieve uitwerkingen te hebben op welzijn motivatie en studiesucces. Mbo-instellingen zijn bezig met de implementatie van blended onderwijs. Studentenwelzijn en blended onderwijs worden vaak als aparte speerpunten gezien terwijl blended onderwijs een impact heeft op het welzijn van studenten. Internationaal onderzoek toont aan dat een inclusieve leeromgeving de kans op uitval kan verminderen. Voorliggend project levert relevante kennis op over hoe blended leeromgevingen optimaal kunnen worden ontworpen om studentenwelzijn te bevorderen. We hanteren hierbij een capability aanpak: rekening houdend met de (on) mogelijkheden van studenten om gebruik te maken van de elementen van leeromgeving teneinde de eigen doelen te bereiken.
In dit vierjarige project herontwerpen multidisciplinaire teams van studenten, docenten, experts en onderzoekers evidence-informed door technologie ondersteund (blended) onderwijs dat studentenwelzijn bevordert. Het project omvat het ontwikkelen van ontwerpeisen op basis van theorie en praktijk, het herontwerpen en uitvoeren van onderwijs en het onderzoeken van de opbrengsten. Binnen het project is voorzien in een promotie. Er wordt samengewerkt met wetenschap en praktijkpartners. De bevindingen worden in het wetenschappelijk discours gebracht en gepubliceerd als praktijkpublicaties.
De inzichten opgedaan uit het onderzoek worden geïntegreerd in de tweedegraads lerarenopleidingen (TGLO), de master Ontwerpen van Eigentijds Leren (MOVEL) en Pedagogisch Didactisch Getuigschrift (PDG) van de HAN en worden breed gedeeld in het netwerk van het iXperium Centre of Expertise leren met ict. Voor bredere disseminatie wordt een Herontwerpstudio ontwikkeld: een online omgeving die docenten in het mbo en lerarenopleiders ondersteunt bij het evidence-informed aanpassen van hun onderwijs dat rekening houdt met studentenwelzijn. Deze studio wordt openbaar beschikbaar gesteld voor alle docenten met ontwerpvragen.
Contactinformatie
HAN University of Applied Sciences
Carolien van Rens, contactpersoon
Consortiumpartners
bij aanvang project- Hout- en Meubileringscollege
- Mediacollege Amsterdam
- Open Universiteit
- ROC Amsterdam
- ROC Aventus
- Stichting Regionaal Onderwijs Centrum Noordoost-Brabant
- Vrije Universiteit Brussel
Netwerkleden
bij aanvang project- Stichting expertisecentrum handicap en studie (NSS)