CCAM in Hollywood - De kansen voor NL MKB in filmproducties

DossierKIEM.K23.01.027
StatusAfgerond
Subsidie€ 39.645
Startdatum1 juli 2023
Einddatum31 december 2024
RegelingKIEM 2022-2023
Thema's
  • Duurzaam transport en intelligente logistiek
  • Kunst en de creatieve industrie
  • Veiligheid - Data en intelligence
  • Sleuteltechnologieën - Engineering- en fabricagetechnologieën
  • Sleuteltechnologieën - Digitale technologieën
  • Bètatechniek
  • Veiligheid

“KITT, activate super pursuit mode!” Actiefilms zijn kenmerkend vanwege de hoeveelheid stunts die erin voorkomen. Auto’s die crashen of elkaar net missen ontbreken hierin niet. Momenteel worden de stunts nog gedaan door getrainde stuntprofessionals wat de nodige risico’s met zich meebrengt. Naast de veiligheidsrisico’s spelen inschattingsfouten en menselijke communicatie een grote rol. Daarom is vanuit het mkb actief in de filmindustrie de vraag ontstaan hoe (gevaarlijke) stunts met voertuigen & beweegbare objecten veiliger, accurater en nauwkeuriger uitgevoerd kunnen worden.
In deze KIEM worden de mogelijkheden van technologische toepassingen vanuit de Mobiliteit / Automotive Branche, zoals teleoperatie (het op afstand besturen van een voertuig) en autonome applicaties voor het mkb actief in de filmindustrie onderzocht. De vraag die centraal staat luidt daarom:
“Wat is de potentie van technologieën als teleoperatie en autonomie binnen de Nederlandse Filmindustrie voor het uitvoeren van gevaarlijke en nauwkeurige voertuigstunts?”
De vraag wordt beantwoord door zowel op schaal als op 1:1 voertuigen teleoperatie & autonome applicaties te ontwikkelen voor een specifieke stunt. Door te werken aan 1 scenario, te weten het net missen van twee voertuigen die op een kruispunt afrijden, bouwen we kennis op over de geschiktheid van teleoperatie en autonomie voor het mkb in de stuntindustrie. De resultaten van deze KIEM zullen worden vastgelegd en gepubliceerd en kunnen de basis vormen voor vervolg onderzoeken zoals een RAAK-mkb onderzoek.

Contactinformatie

HAN University of Applied Sciences

Gijs van Stekelenburg, contactpersoon

Consortiumpartners

bij aanvang project
  • Automobielbedrijf Jan Wijnakker B.V.
  • V-Tron B.V.