Creatief talent werkt

DossierINNOV.TR.01.013
StatusLopend
Subsidie€ 298.825
Startdatum3 februari 2021
Einddatum31 augustus 2024
RegelingInnovatietrainees 2020
Thema's
  • Gebouwde omgeving duurzaam en leefbaar
  • Kunst en de creatieve industrie
  • Ondernemen: verantwoord en vernieuwend
  • Creatieve industrie
  • Kunst: onderzoek en innovatie in de 21e eeuw
  • Kunst
  • Energietransitie & duurzaamheid 20-23
  • Maatschappelijk verdienvermogen 20-23
  • Gezondheid & zorg 20-23

Hogescholen voor de kunsten werken van oudsher nauw samen met praktijkpartners uit de culturele en creatieve industrie. De samenwerking met deze mkb’ers en ZZP’ers is veelal positief maar kent niet altijd het structurele karakter waarmee een duurzame onderzoeksrelatie kan ontstaan. Deze kans biedt de pilot Innovatietrainees.
HKU, AHK en ArtEZ willen met het Innovatietrainee programma Creatief Talent Werkt bouwen aan een meer duurzame samenwerkingsrelatie met het mkb. Het kan de stap van opleiding naar werk op niveau voor onze studenten verkleinen. Tevens hopen we dat het instrument ertoe leidt dat we nieuwe samenwerkingsverbanden kunnen smeden met bedrijven die zonder deze impuls de weg naar het onderzoek van de hogescholen niet wisten te vinden. Als laatste beogen we met de Innovatietrainees onze studenten een unieke toevoeging aan, en daarmee kwaliteitsimpuls van hun opleiding te bieden.
De Innovatietrainees sluiten aan bij de onderzoeksthema’s en het onderzoeksbeleid van de drie kennisinstellingen. Deze zijn verschillend maar kennen een rode lijn: onderzoekstrajecten die inspelen op urgente maatschappelijke vraagstukken door middel van artistieke interventies en ontwerpstrategieën. Omdat er verschillen zijn in focus en aanpak biedt deze pilot (en een mogelijk vervolg) een unieke kans om van elkaar te leren.
We haken daarbij alledrie aan op de KIA’s veerkracht en maatschappelijk verdienvermogen.
Het traineeprogramma bestaat uit twee belangrijke bouwstenen: plenaire sessies en intervisie bijeenkomsten. Beide zijn gericht op uitwisseling van inzichten en ervaringen en inhoudelijke verdieping. Een belangrijk onderdeel is de vorming van een community rondom innovatievraagstukken in het mkb, met een focus op wat (toekomstige) creatieve professionals kunnen betekenen voor het innovatief vermogen van organisaties. Het mkb wordt hierbij ook direct betrokken. De intervisiegroepen worden thematisch ingedeeld waardoor de deelnemers van de verschillende partners elkaar kunnen ontmoeten.
De pilot wordt met betrokkenheid van alle stakeholders op de verschillende niveaus van het programma gemonitord en geëvalueerd.

Eindrapportage

AHK, ArtEZ en HKU hebben in dit project samengewerkt met MKB-partners met de bedoeling om innovatie
te bevorderen door studenttrainees te koppelen aan het bedrijfsleven. De focus lag op de introductie van een
ontwerpende aanpak en een leidende rol van het creatieve proces in innovatietrajecten.
ArtEZ werkte samen met Het HEM, een culturele verzamelplek van diverse kleine MKB’s. Samen
ontwikkelden zij nieuwe methoden voor community vorming en het vergroten van de aantrekkingskracht van
Het HEM. Deze aanpak werd verder verfijnd in samenwerking met Pakhuis de Zwijger. Hier lag de nadruk op
meer experimentele werkvormen om te komen tot nieuwe formats voor maatschappelijke programmering.
AHK koos voor een andere invalshoek. Masterstudenten Applied Museum and Heritage Studies werkten
samen met voetbalorganisaties, in een voor hun niet-alledaagse context. Zij onderzochten manieren om
collecties toegankelijker te maken en voetbalerfgoed voor een breder publiek te ontsluiten. Deze
samenwerking heeft een vervolg gekregen.
HKU zocht samenwerking met MKB-partners die innovatie in andere domeinen nastreven via een
ontwerpende aanpak. Met vier partners werd gewerkt, en met één partij is extra subsidie verkregen voor een
vervolgtraject.
Een belangrijke les uit het project is dat innovatie tijd vraagt. Trainees hebben tijd nodig om de context van
het MKB te begrijpen, en tegelijkertijd is het belangrijk dat we investeren in het zichtbaar maken van het
potentieel van creatief talent voor het MKB.
In de laatste projectfase is onderwijsmateriaal ontwikkeld en getest, dat startende creatieve professionals
helpt om beter inzicht te krijgen in hoe zij van meerwaarde kunnen zijn in het MKB en andersom. De
‘Boundary Spanning Competentie’ toolkit, gericht op effectieve samenwerking tussen creatieve makers en
externe partners (publiek en bedrijfsleven), is straks beschikbaar voor andere (kunst)hogescholen, samen
met een train-de-trainer aanbod onder de naam Creatief Talent Werkt.

Contactinformatie

Consortiumpartners

bij aanvang project