CVA-portaal: digitaal ondersteunde interprofessionele communicatie en samenwerking voor persoonsgerichte thuisrevalidatie na een beroerte

DossierEXZ.EXZ.01.008
StatusAfgerond
Startdatum1 juni 2021
Einddatum21 maart 2024
RegelingExtramurale zorg
Thema's
  • Gezondheidszorg
  • Gezondheid & Zorg - Toegang tot zorg
  • Gezondheid & Zorg - Mensen met chronische ziekten
  • Personalised medicine: uitgaan van het individu
  • Gezondheidszorgonderzoek, preventie en behandeling
  • Life Sciences & Health
  • Gezondheid en Welzijn
  • Onderwijs en talentontwikkeling

Als gevolg van de voortschrijdende extramuralisering worden burgers die een CVA (beroerte) hebben doorgemaakt, steeds eerder uit het ziekenhuis ontslagen en vindt revalidatie al in een vroegtijdige fase na het CVA in de eigen leefomgeving plaats. Verpleegkundigen en paramedici in de eerste lijn zien zich daardoor geconfronteerd met CVA-zorg van toenemende complexiteit, die tevens afstemming vraagt op de eigen leefomgeving en behoeften van deze patiënten. De eerstelijns infrastructuur voor interprofessionele samenwerking is echter beperkt, mede als gevolg van onvoldoende logistieke mogelijkheden voor frequent interdisciplinair overleg. Niettemin is samenwerking en communicatie door de betrokken zorgprofessionals een belangrijke randvoorwaarde voor het bieden van persoonsgerichte thuisrevalidatie ter bevordering van optimaal functionerende CVA-patiënten in hun dagelijkse leven. De inzet van technologie ter ondersteuning van eerstelijns samenwerking kan daaraan bijdragen.
Een eerder uitgevoerd project in opdracht van de Topsector LSH, waarin de behoeften en wensen ten aanzien van mogelijkheden voor technologische ondersteuning van interdisciplinaire samenwerking zijn verkend, heeft een conceptontwerp van een digitaal CVA-portaal opgeleverd. Dit ontwerp voorziet professionals die betrokken zijn bij een CVA-patiënt van de mogelijkheid om relevante informatie te delen door inzage in geselecteerde delen van elkaars Elektronische Patiënten Dossiers (EPD’s). Omdat de patiënten als de eigenaar van het portaal en van hun eigen thuisrevalidatie worden gezien, is de toegankelijkheid van het CVA-portaal voor patiënten en hun naasten essentieel.
Het doel van dit project is de doorontwikkeling van een conceptontwerp van een digitaal CVA-portaal in co-creatie met eindgebruikers op basis van inclusief actie-onderzoek en de evaluatie van de werkzaamheid en de toegankelijkheid voor zorgaanbieders èn zorgvragers. Wensen en behoeften van CVA-patiënten uit verschillende sociaaleconomische lagen en van verpleegkundigen en paramedici vormen de basis voor de totstandkoming van een CVA-portaal dat een efficiënt en effectief interprofessioneel revalidatieproces voor individuele patiënten en hun naasten ondersteunt en ook als zodanig ervaren wordt door patiënten.

Eindrapportage

In dit project is een digitaal portaal ontwikkeld ter optimalisering van geïntegreerde en persoonsgerichte
thuisrevalidatieprocessen na een CVA (beroerte). Het portaal ondersteunt het interdisciplinair delen van
gezondheidsdata door inzage in relevante informatie in elkaars Elektronische Patiënten Dossiers (EPD’s).
Data verlaat daarbij niet de (EPD)bron. Het portaal biedt een overzichtelijk weergave van gegevens, o.a. op
een tijdlijn, met als doel patiënten/mantelzorgers en betrokken paramedische en verpleegkundige
zorgprofessionals grip te geven op het thuisrevalidatieproces met te behalen doelen.
Het project is gestoeld op inclusief actieonderzoek. Als uitgangspunt voor de ontwikkeling van het portaal
(inmiddels met productnaam ‘Prysma’) dienden de uitkomsten van de Quickscan Interprofessionele
Teamsamenwerking en focusbijeenkomsten met zorgprofessionals van de CVA-keten Noordelijke
Maasvallei. De inrichting van het portaal moest hun visie op thuisrevalidatie en de daaruit voortvloeiende
deelmissies ondersteunen. In een iteratief ontwikkelproces proces met eindgebruikers kwam een prototype
van het portaal tot stand. Testsessies door Pharos, waarin burgers met lage taal- en digitale vaardigheden
feedback gaven en suggesties voor aanpassingen deden, borgden een inclusief toegankelijk ontwerp.
De gebruiksvriendelijkheid, toegankelijkheid en de meerwaarde voor communicatie en interprofessionele
samenwerking van het Prysma-portaal is door docent-onderzoekers en vierdejaars paramedische en
verpleegkundige studenten geëvalueerd in een pilot met negen patiënten en vier paramedici van de CVAketen Noordelijke Maasvallei. De eerste kwalitatieve en kwantitatieve onderzoeksdata indiceren een
overwegend positieve waardering van het portaal door zorgprofessionals voor interdisciplinaire
communicatie en samenwerking. Daarnaast ervaren zij dat voor een optimaal geïntegreerd en efficiënt
revalidatieproces het gebruik van alle betrokken zorgverleners aan het portaal noodzakelijk is. Aanvullende
wensen voor functionaliteiten en user interface zijn gerapporteerd.
De doorwerking naar het onderwijs is geborgd door integratie van een educatieve versie van het Prysmaportaal in de minor neurorevalidatie van Zuyd Hogeschool en de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen. De
doorwerking naar de praktijk is geborgd door implementatie van Prysma voor oncologische revalidatie.

Contactinformatie

HAN University of Applied Sciences

Marian Adriaansen, contactpersoon
Telefoon: 024-3530450

Consortiumpartners

bij aanvang project

Netwerkleden