Data & Ethiek in Ruimtelijke Visualisaties

DossierGOCI.KIEM.01.052
StatusAfgerond
Startdatum1 oktober 2021
Einddatum30 september 2022
RegelingKIEM GoCI 2020-2023
Thema's
  • Landbouw, water en voedsel
  • Sleuteltechnologieën
  • Energietransitie & duurzaamheid
  • Agro en Food
  • Bètatechniek
  • Duurzame landbouw-, water- en voedselvoorziening
  • Gebouwde omgeving duurzaam en leefbaar
  • Ondernemen: verantwoord en vernieuwend

Met toepassing van ICT-innovaties in combinatie met real-time 5D Big Data verstevigt de creatieve industrie haar innovatiekracht. Hiermee genereert zij impact bij het oplossen van maatschappelijke vraagstukken, die aansluiten bij de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen van de Verenigde Naties.
Vanuit haar meerjarige relatie met de creatieve industrie, wordt aan HAS Hogeschool steeds vaker de vraag gesteld hoe de creatieve professional op een ethisch verantwoorde manier om kan, wil en mag gaan met de toepassing van persoonsgebonden locatiedata in het designproces tot en met publicatie van digitale inter¬actieve applicaties met ruimtelijke visualisaties (animaties, video’s, digital twins, etc.).
Ook participerende gebruikers worden steeds mondiger en stellen terecht vragen over het gebruik van persoonsgebonden locatiedata in dergelijke applicaties. De Autoriteit Persoonsgegevens houdt in deze toezicht en legt de komende jaren nadruk op dit focusgebied.
Vanuit het maatschappelijk actuele sociaal en culturele thema Data & Ethiek wordt momenteel (inter-)nationaal onderzoek uitgevoerd en zijn een aantal instrumenten ontwikkeld. Deze zijn echter niet praktijkgericht en visueel, terwijl de creatieve industrie en de maatschappij daar wel steeds meer om vragen.
Met de ontwikkeling en eerste toepassing van het praktijkinstrument Monitor Ethisch Ruimtelijk Visualiseren en brede kennis¬valorisatie met de creatieve industrie wordt een goede eerste stap gezet om deze behoefte in te vullen. Tevens worden de onderzoeksresultaten door HAS Hogeschool vertaald naar haar kerntaken (onderwijs, onderzoek en kennistransfer) en richting haar Ethische Adviescommissie.
De resultaten van dit praktijkgericht onderzoek met een multidisciplinaire aanpak maken brede toepassing van technologie in maatschappelijk gedragen en ethisch geaccepteerde oplossingen mogelijk, geeft een impuls aan het vernieuwend onderwijs bij HAS Hogeschool en andere kennisinstituten en biedt het MKB in de creatieve industrie de innovatiekracht haar producten nu en in de toekomst meer ethisch-bewust aan de markt en haar gebruikers aan te bieden.

Eindrapportage

Om een impuls te geven aan het meer ethisch bewust handelen door creatieve professionals is de digitale Monitor Data & Ethiek ontwikkeld en toegepast. Na uitvoering van deze monitor krijgt de professional inzicht in en advies over hoe ethisch verantwoord hij/zij handelt in het ontwerp, gebruik en toepassing van persoonsgebonden locatiedata in applicaties met ruimtelijke visualisaties.
De Monitor is in het voorjaar 2022 door meer dan 50 professionals uit het creatieve werkveld ingevuld. De resultaten van deze 1e nulmeting zijn na validatie geanalyseerd, met de consortiumpartners inhoudelijk besproken, en op het Slotcongres van 28 september 2022 bij HAS aan het werkveld gepresenteerd.
Met uitvoering van dit praktijkgerichte onderzoek is een impactvolle impuls gegeven aan professionals uit het creatieve werkveld over hun ethisch verantwoord handelen met persoonsgebonden locatiedata. Gezien het succes van de 1e nulmeting is onlangs een subsidieaanvraag ingediend om een vervolgonderzoek uit te gaan voeren naar de commerciële haalbaarheid van de productinnovatie Digitale Monitor Data & Ethiek.
Ook heeft het onderzoek geleid tot onderwijsvernieuwing bij de HAS door opname van het thema Data & Ethiek in het onderwijscurriculum van de opleiding Applied Geo-Information Science. Ook gaat de Ethische Adviescommissie van de HAS dit vraagstuk verder borgen bij de uitvoering van taken.

Contactinformatie

Consortiumpartners

bij aanvang project
  • Argaleo B.V.
  • GeoGap B.V.
  • Webmapper