Future Improvements for Composite Sustainable Automated Repair (FIXAR)

DossierRAAK.MKB10.024
StatusAfgerond
Subsidie€ 299.822
Startdatum1 oktober 2019
Einddatum8 november 2022
RegelingRAAK-mkb
Thema's
  • Duurzaam transport en intelligente logistiek
  • Onderwijs en talentontwikkeling
  • Sleuteltechnologieën en duurzame materialen
  • High Tech Systemen en Materialen (HTSM)
  • High Tech Systemen en Materialen (HTSM)
  • Smart industry
  • Materialen - Made in Holland
  • Sustainable Development Goals voor inclusieve mondiale ontwikkeling
  • Bètatechniek
  • Onderwijs

Het project FIXAR richt zich op het beantwoorden van de vraag: Hoe kan de luchtvaart- en windenergiesector composietenreparaties middels geautomatiseerde technologieën economisch verantwoord maken? Deze vraag komt voort uit eerdere ervaringen in RAAK-mkb projecten op het gebied van composietfabricage,
oriëntatie op de nationale en internationale markt en uit de feedback van het betrokken mkb.
Het mkb staat voor de uitdaging kennis en ervaring met automatiseringsoplossingen op te doen en nieuwe inspectietechnologieën in te voeren, wil het de groeiende behoefte aan composietenreparaties het hoofd bieden. De doelstelling van het project is dan ook, het door praktijkgericht onderzoek ontwikkelen van geautomatiseerde methoden voor duurzame geautomatiseerde composietenreparaties die technisch- en economisch haalbaar zijn. Om dit doel te bereiken wordt door Hogeschool Inholland samengewerkt met een aantal kennisinstituten en mkb-partners.
Het project is opgebouwd rondom vier deelonderzoeken. Hiermee zijn alle aspecten van composietenreparaties gedekt; hulpmiddelen voor geautomatiseerde reparaties, inspectie en validatie,
materiaalonderzoek en opleiding van medewerkers. Gelet op de state of the art-kennis, ligt de focus op luchtvaart en windenergie. Het zijn namelijk juist deze twee sectoren die het meest van elkaar kunnen profiteren. Binnen de deelonderzoeken komen state of the art-zaken aan bod als drones en Augement Reality.
Aangezien het onderzoek zich richt op actuele problemen bij de bedrijven, zal een deel van het onderzoek bij de bedrijven zelf plaatsvinden en kunnen deze bedrijven direct profiteren van de resultaten van het onderzoek.
In het onderwijs komen stage- en afstudeerplekken beschikbaar voor de studenten van de deelnemende hogescholen. Daarnaast vindt er een duurzame vertaalslag plaats van de projectresultaten en bevindingen middels het realiseren van onderwijsmateriaal t.b.v. de curricula van de opleidingen aviation,
luchtvaarttechnologie, werktuigbouwkunde, en technische informatica. Het project heeft een blijvende impact op de beroepspraktijk omdat het deelnemende mkb met de resultaten uit dit project hun kennis van reparatieprocessen op hoger niveau brengt.

Eindrapportage

Het project FIXAR richt zich op het beantwoorden van de vraag: Hoe kan de luchtvaart- en windenergiesector composietenreparaties middels geautomatiseerde technologieën economisch verantwoord maken? Deze vraag komt voort uit eerdere ervaringen in RAAK-mkb projecten op het gebied van composietfabricage, oriëntatie op de nationale en internationale markt en uit de feedback van het betrokken mkb.

In het project zijn diverse prototypes gerealiseerd van reparatierobots of -drones, die (combinaties van) reparatieprocesstappen autonoom of onder afstandbesturing kunnen uitvoeren, zoals schuren, ontvetten, reparatie scarf patches plaatsen en uitharden. Daarbij is bij Inholland en bedrijven als Specto ook aandacht besteed aan digitale technieken, bijvoorbeeld het aansturen van een frees om reparatie voor te bereiden in gekromde oppervlakten, geautomatiseerde methode om schade aan windturbinewieken te herkennen, het visualiseren van ultrasoonscanresultaten, digital image correlation om rekvelden te kwantificeren (een indirecte manier om schade te vinden), digital twinning, een digitale training module. Reparatie van en met thermoplasten is uitgediept middels een uitgebreide literatuurstudie van onder andere de beschikbare analytische methoden om spanningen en rekken rond schades en reparatie te kunnen vinden., en meer praktisch door, o.a. i.s.m. KvE het lassen van composieten te onderzoeken als onderdeel van het reparatieproces. In het kader van de business case is onder andere in een stage uitgezocht wat de kosten van een reparatiedrone zouden zijn, en er zijn afstudeerwerken ingezet om op systeemniveau de business case te analyseren: hoe zou deze er bijvoorbeeld uitzien als een autonoom vaartuig een reparatiedrone kan lanceren in een offshore wind farm? Of wat is het verdienmodel van een start-up die zich gaat richten op onderhoud/ontzorgen van operators van wind farms? Het aardige van een aantal van deze projecten is, dat ze voortbouwen op het werk van eerdere stages en afstudeerwerken van studenten, waardoor er een trapsgewijze versterking van de kennisbasis bij de deelnemende onderzoeksgroepen en bedrijven is ontstaan.

Contactinformatie

Consortiumpartners

bij aanvang project

Netwerkleden

bij aanvang project