H2-Modus
Dossier | RAAK.MKB17.018 |
---|---|
Status | Lopend |
Subsidie | € 319.798 |
Startdatum | 1 april 2023 |
Einddatum | 30 september 2025 |
Regeling | RAAK-mkb |
Thema's |
|
Fabrikanten van mobiele machines als rioolreinigers, graafmachines en aggregaten, hebben moeite om hun producten te verduurzamen. Relatief grote vermogens en lange bedrijfstijden, in combinatie met een beperkte toegang tot elektrische infrastructuur op de plek van inzet, maken batterij elektrische oplossingen minder geschikt. Nederlandse fabrikanten van mobiele machines laten hun oog daarom op waterstof vallen. Energiedrager waterstof, geproduceerd uit een duurzame bron, biedt via een brandstofcelsysteem op de machine en elektrificatie van de aandrijflijn de mogelijkheid grotere vermogens gedurende langere tijd zero-emission te realiseren.
Grote fabrikanten van bijvoorbeeld personenauto’s of vrachtwagens zijn prima in staat de daarvoor benodigde kennis zelf in huis te halen en een dergelijke brandstofcelhybride aandrijflijn in enkele generaties door te ontwikkelen tot een commercieel product, volledig geoptimaliseerd voor de eigen toepassing. Mobiele machines kennen echter kleinere oplagen en dus ook kleinere fabrikanten, veelal MKB bedrijven, met bescheiden mogelijkheden. Zij kunnen ontwikkelingskracht halen uit samenwerking met vergelijkbare bedrijven met andere toepassingen.
Een resultaat van zo’n samenwerking is bijvoorbeeld software om brandstofcelhybride aandrijflijnen te dimensioneren op basis van energievraagpatronen van de specifieke toepassing. Hoewel de toepassing anders is, kan de generieke dimensioneringssoftware prima worden gedeeld. Ook kunnen op module niveau hardware ontwerpen worden gedeeld om zo te versnellen met de realisatie van een eerste eigen brandstofcelhybride aandrijflijn.
Het consortium van 25 partners met daaronder 16 MKB bedrijven streeft er dan ook naar dergelijke kennis en tools beschikbaar te krijgen voor de deelnemende partijen. Daarbij gewerkt op de volgende thema’s: dimensionering, verkrijgbaarheid componenten, besturing en energie management, veiligheid en vergunningen, de logistiek om waterstof bij de eigen toepassing te krijgen en de uiteindelijke kosten.
Doelstelling van het consortium is om binnen het tweejarige project tot prototypen te komen, zodat projectresultaten kunnen worden gevalideerd en er al binnen de looptijd van het project een eerste kwantificeerbare emissie-reductie wordt behaald.
Contactinformatie
HAN University of Applied Sciences
Toin Peters, contactpersoon
Consortiumpartners
bij aanvang project- Burgaflex B.V.
- DENS Power B.V.
- Electric Special Technics (E.S.T.) B.V.
- Genmark B.V.
- H2Storage B.V.
- H2Trac B.V.
- Handelsonderneming PD B.V.
- Hydrogen Range Extender Trailer
- Hymatters Research & Consultancy B.V.
- HyMove B.V.
- Hyster-Yale Nederland B.V.
- J.H. Laarakkers B.V.
- Nederland Sales & Service B.V.
- Nederlandse Waterstof en Brandstofcellen Associatie (NWBA)
- NedStack fuel cell technology B.V.
- Nuvera Fuel Cells
- QConcepts Design & Engineering B.V.
- ROM B.V.
- Saxion
- Stichting Kiemt
- Twinning Energy B.V.
- Volta Energy B.V.
- Wychstrach GmbH / Hexagon Purus
- zepp.solutions B.V.