Het vergroten van het adaptief vermogen van een ecosysteem

DossierPD.PD.PD01.026
StatusLopend
Startdatum1 februari 2024
Einddatum1 februari 2028
RegelingFinanciering PD-kandidaten 2023-2027
Thema's
  • Sleuteltechnologieën
  • Maatschappelijk verdienvermogen
  • Gezondheidszorg
  • Onderwijs
  • Op weg naar veerkrachtige samenlevingen
  • Geen
  • Gezondheid en Welzijn
  • Onderwijs en talentontwikkeling

Deze PD zoomt in op de volgende aspecten;
1) Bevorderen en verduurzamen van het lerend vermogen van een (eco)systeem in transitie (lerend systeem)
2) Bevorderen van de adaptiviteit van individuen binnen een (eco)systeem in transitie (lerende individuen).
Deze PD gaat over de ontwikkeling van een complexe praktijk waarin domein overstijgend wordt samengewerkt, geleerd en geïnnoveerd om te komen tot een nieuw centrum voor geïntegreerde zorg. Het vraagstuk is urgent omdat het tempo waarin deze transitie vorm krijgt traag verloopt waardoor ‘het systeem’ vast dreigt te lopen. Professionals met verschillende achtergronden uit verschillende domeinen/organisaties zijn hierbij betrokken, vanuit verschillende strategische lagen (multi-stakeholdersamenwerking), waarbij de inhoud en organisatie van het werk in verandering is. Oude routines voldoen niet meer. Professionals uit acht verschillende zorgdisciplines moeten o.a. nieuwe samengestelde werkwijzen/werkroutines ontwikkelen en een nieuw soort vorm van zorg gaan aanbieden. Het doel is te komen tot een ecosysteem waarin leren en professionaliseren in relatie tot de transitieopgave geborgd is. Hiervoor is een systemische aanpak nodig waarin de ‘leeropgaven’ centraal staan.
In beide casussen spelen veranderopgaves, waarbij kennis over transitieprocessen, adaptiviteit, en lerende organisaties en netwerken alsook kennis van interventies, methodieken en werkvormen uit de onderwijskunde, organisatiepsychologie, veranderkunde, innovatiewetenschap, opleidingskunde e.a. zoals systemisch co-design, reflexieve monitoring, en design thinking nodig zijn om te kunnen veranderen in deze praktijken. Bovengenoemde kennis wordt samengebracht en doorontwikkeld in de context van zorg.

Contactinformatie

HAN University of Applied Sciences

Jose Cuperus, contactpersoon