HOOR ’Ns: Historisch Onderzoek naar de Ontwikkeling van Rijhulpsystemen in Nederland

DossierKIEM.K20.01.016
StatusAfgerond
Subsidie€ 39.994
Startdatum1 november 2020
Einddatum31 maart 2022
RegelingKIEM 2020
Thema's
  • Kunst en de creatieve industrie
  • Ondernemen: verantwoord en vernieuwend
  • Sleuteltechnologieën en duurzame materialen
  • High Tech Systemen en Materialen (HTSM)
  • Kunst: onderzoek en innovatie in de 21e eeuw
  • Smart, liveable cities
  • Logistiek en Transport in een energieke, innovatieve en duurzame samenleving
  • Maatschappelijk Verdienvermogen - Inzicht in missiegedreven innovatiesystemen ontwikkelen
  • Bètatechniek
  • Kunst

In 2019 stonden ADAS (Advanced Driver Assistance Systems) centraal in veel projecten op het gebied van autotechniek, verkeersveiligheid en rijvaardigheid. Op 3 juni ondertekenden 57 organisaties het ADAS-convenant, waarin zij het gezamenlijke doel stellen om binnen 3 jaar het veilig gebruik van rijhulpsystemen met tenminste 20% te verhogen (ADAS Alliantie, 2019 ). Hoewel zogenaamde ‘Advanced’ rijhulpsystemen relatief nieuw zijn, zijn sommige rijhulpsystemen al vele decennia in gebruik, zoals het Antiblokkeersysteem (ABS) of de autoradio met verkeersinformatie ; .
In project HOOR ‘Ns wil een consortium van (ervarings)deskundigen de recente innovaties op het gebied van rijhulpsystemen in een breder, historisch perspectief plaatsen. Het doel van dit onderzoek is om systematisch succes- en faalfactoren te identificeren in de ontwikkeling, implementatie en acceptatie van rijhulpsystemen in Nederland sinds de jaren ‘50. Het onderzoek zal derhalve bestaan uit archiefonderzoek bij en kwalitatieve interviews met (oud)medewerkers van langlopende (familie)autobedrijven, aangevuld met literatuuronderzoek op het gebied van praktische ontwikkeling, verkoop en gebruik van rijhulpsystemen.

Onderzoeksproject HOOR ‘Ns is het resultaat van gesprekken met verschillende bedrijven en organisaties die zich dagelijks bezighouden met (de historie van) rijhulpsystemen, en die graag relevante lessen uit het verleden willen inzetten voor de succesvolle implementatie van de nieuwe systemen. Het onderzoek zal leiden tot een helder overzicht van factoren die invloed hebben op de innovatie van rijhulpsystemen in Nederland. Dit zal worden vertaald in een adviesdocument dat kan worden ingezet door MKB’s en kennisinstellingen bij het ontwikkelen en implementeren van de aankomende generatie ADAS-systemen, welke in 2022 worden verwacht.

Contactinformatie

HAN University of Applied Sciences

C.W.G. Veders, contactpersoon

Consortiumpartners

bij aanvang project

Netwerkleden

bij aanvang project