Hybride werken: een gezonde werkomgeving voor kantoor en thuis
| Dossier | RAAK.PRO06.078 |
|---|---|
| Status | Initieel |
| Subsidie | € 744.208 |
| Startdatum | 1 januari 2026 |
| Einddatum | 31 december 2029 |
| Regeling | RAAK-PRO |
| Thema's |
|
Tijdens de COVID-19-pandemie heeft thuiswerken wereldwijd een stormachtige ontwikkeling doorgemaakt, wat heeft geleid tot de doorbraak van hybride werken: een werkmodel waarin werknemers de flexibiliteit hebben om hun werk op verschillende locaties te doen. Sindsdien zoeken zowel organisaties als werknemers naar de juiste balans tussen thuis- en op kantoor werken. Vanwege werkgerelateerde gezondheids- en welzijnsrisico’s en krapte op de arbeidsmarkt is het belangrijker dan ooit om hybride werken te optimaliseren, waarbij zowel de behoeften van de organisatie als van de individuele werknemer in acht worden genomen. Het doel is betere uitkomsten te bereiken: gezonde en betrokken werknemers met een goed arbeidsrendement. Ondanks de groeiende interesse in hybride werken, is er een gebrek aan praktijkkennis over hoe dit werkmodel optimaal kan worden ingezet. Er bestaat een sterke behoefte aan inzicht in hoe deze werkmodellen worden vormgeven en welke best practices succesvol zijn. Daarnaast is het essentieel om te begrijpen hoe werknemers de juiste balans kunnen vinden tussen kantoor en thuis om duurzaam inzetbaar te blijven, welke keuzes organisaties hierin kunnen maken, en welke aanpassingen nodig zijn om de uitkomsten bij werknemers positief te beïnvloeden. Dit onderzoek ‘Hybride werken: een gezonde werkomgeving voor kantoor en thuis’ probeert in die leemtes te voorzien. De centrale vraag luidt: “Hoe kan hybride werken de betrokkenheid en gezondheid van werknemers verbeteren, rekening houdend met de behoeften van de organisatie en het individu en het arbeidsrendement?” Deze vraagstelling komt voort uit het praktijknetwerk van de innovatiewerkplaats Healthy Workplace waarin we sinds 2016 samen met de beroepspraktijk werken aan de verbetering van werkplekken in Noord-Nederland. In dit praktijkonderzoek ontwikkelen we een meetinstrument voor organisaties om bovenstaande aspecten te meten. Op basis van dit meetinstrument worden ontwerpinterventies gedaan die leiden tot een verbetering van de werkomgeving.
Contactinformatie
Liesbeth Jorritsma, contactpersoon
Consortiumpartners
bij aanvang project- Belastingdienst
- EQUANS Nederland N.V.
- Gemeente Groningen
- ISS Integrated Facility Services B.V.
- Jones Lang LaSalle Services B.V.
- Provincie Groningen
- Saint-Gobain Acoustical Products International B.V.
Netwerkleden
bij aanvang project- bol.com holding N.V.
- Booking.com Holding B.V.
- Cegeka Nederland B.V.
- CNV Noord
- Coöperatie Univé Noord - Nederland U.A.
- Duurzame Inzetbaarheid Noord
- Fardau Platforms B.V.
- FMN Noord
- FNV Regio Noord
- Gispen Nederland BV
- HEYDAY Facility Management B.V.
- MWPO Holding B.V.
- OdV Interieurarchitecten B.V.
- Prague University of Economics and Business
- Rijksvastgoedbedrijf Noord
- Royal College of Art
- Universiti Teknologi Malaysia
- YNNO B.V.
- Zürich University of Applied Sciences (ZHAW)