IJssel Stresstest

DossierKIEM.VRIJ.04.057
StatusAfgerond
Subsidie€ 20.000
Startdatum1 januari 2020
Einddatum31 december 2020
RegelingKIEM 2019 KIEM-hbo Themavrij
Thema's
  • Duurzaam transport en intelligente logistiek
  • Water
  • Logistiek
  • Logistiek en Transport in een energieke, innovatieve en duurzame samenleving
  • De Blauwe route: water als weg naar innovatieve en duurzame groei
  • Bètatechniek
  • Economie

De binnenvaart heeft een marktaandeel van 30% binnen het Nederlandse goederenvervoer en vervult daarbij een beduidende logistieke functie. Schepen zijn goedkoop, veroorzaken geen files en hebben een kleinere carbon-footprint dan vrachtwagens (Bureau Voorlichting Binnenvaart, 2019). Echter, is de betrouwbaarheid van de binnenvaart afhankelijk van de klimatologische omstandigheden. In extreem droge tijden kunnen schepen minder lading vervoeren in verband met de diepgang en kunnen schepen met een diepgang van boven de drie meter niet alle drempels passeren. Dit zorgt voor extra druk op het wegennet en verhoogd de transportkosten van ondernemingen. De Bedrijvenkring Zutphen en Provincie Gelderland hebben bereikbaarheid als speerpunt. Daarnaast werkt het Deltaprogramma Rijn aan toekomstscenario’s en adaptatiestrategieën die anticiperen op lange termijn klimaatverandering. De droogte van 2018 heeft er mede toe geleid dat hierbij ook expliciete aandacht is voor eventuele effecten van veranderende rivierafvoeren op de binnenvaart.

Contactinformatie

HAN University of Applied Sciences

Jeroen Rijke, contactpersoon

Consortiumpartners

bij aanvang project