Innovatie in economische opleiding: verbeteren hbo-docenten vaardigheid in het multidisciplinaire samenwerken door het gebruik van de geïntegreerde casemethode

DossierHBOPD.2018.02.041
StatusAfgerond
Startdatum1 september 2019
Einddatum6 januari 2023
RegelingHbo-postdoc 2018-2022
Thema's
  • Onderwijs
  • Onderwijs en talentontwikkeling

Dit onderzoek gaat over het verbeteren van de multidisciplinaire samenwerkingsvaardigheden van hbo-docenten. Binnen Hogeschool Rotterdam Business School worden er meerdere initiatieven ondernomen om uit te zoeken welke methode deze belangrijke vaardigheid kan helpen ontwikkelen en ook past binnen de hbo-onderwijspraktijk. De “geïntegreerde casemethode” is geïdentificeerd door docenten als de meest effectieve methode.
Deze methode gaat een stap verder dan de huidige algemeen gebruikte Harvard business methode. Dit gaat langs drie lijnen van integratie:
1) het integreren van onderzoek, schrijven en doceren van een case: in plaats van het gebruik van bestaande en vaak dure Harvard cases, worden hbo-docenten getraind om zelf een organisatieprobleem te onderzoeken, een case te schrijven en te doceren;
2) het integreren van regionale cases in business curricula: in plaats van buitenlandse (vaak Amerikaanse business stijl) cases te gebruiken, worden hbo-docenten geholpen om real-life cases te schrijven van organisaties en bedrijven in de regionale omgeving van de hogeschool;
3) het integreren van beroepspraktijk in onderwijspraktijk: aanvullend op behandeling van casestudies in theorie, worden bedrijven betrokken in de onderwijspraktijk. Studenten houden interviews met CEO’s/managers, voeren veldonderzoek uit in het bedrijf. Het bedrijf geeft feedback en beoordeelt eindresultaten.
Deze methode is uitgeprobeerd door acht docenten van vier verschillende opleidingen tussen 2016-2018. Deze multidisciplinaire samenwerking leidde tot een succesvolle Engelstalige minor “Business Pressure Cooker” en “de Rotterdam International Case Competition”. Om dit succes te vergroten en een breder draagvlak te krijgen voor de geïntegreerde casemethode, is een methodiek nodig. Hierin kunnen meerdere docenten van verschillende opleidingen worden getraind. Het gewenste resultaat is dat a) docenten handvatten krijgen om de casemethode professioneler toe te passen in hun onderwijspraktijk; b) een kennisnetwerk ontwikkelen waardoor docenten van diverse opleidingen hun kennis/ervaring kunnen uitwisselen, kracht bundelen om case-based onderwijsonderdeel gezamenlijk uit te ontwikkelen.

Eindrapportage

Zoals bij vele hoger onderwijsinstellingen, wordt multidisciplinaire samenwerking gestimuleerd. Dit onderzoek gaat over het verbeteren van de multidisciplinaire samenwerkingsvaardigheden van hbo-docenten door het gebruiken van de casemethode. De methode is al gebruikt door een kleine groep docenten met succesvolle resultaten. Om dit succes te vergroten en een breder draagvlak te krijgen voor de casemethode, is een methodiek nodig om meerdere docenten van verschillende opleidingen te trainen. Daarnaast is het belangrijk om te begrijpen welke factoren in de onderwijspraktijk deze methodiek kunnen bevorderen of verhinderen. Dit onderzoek resulteerde in verschillende toepassingen die hieronder staan vermeld:
1. Twee trainingsprogramma’s voor docenten: door deze trainingen kunnen docenten de casemethode professioneler toepassen in hun onderwijspraktijk: voor lesgeven en tentamens (basis training) en/of voor caseonderzoeken en rapportages schrijven
(specialisatie training).
2. Een kennisnetwerk waardoor docenten van diverse opleidingen hun kennis/ervaring kunnen uitwisselen en hun krachten kunnen bundelen om een case-based onderwijsonderdeel gezamenlijk te ontwikkelen.
3. Vijf real-life cases zijn ontwikkeld en getest in het onderwijs en voor de casecompetitie.
4. Een journal publicatie in de “International Journal of Innovation and Entrepreneurship”
5. Een nieuwe afstudeerrichting is ontstaan door de intensieve samenwerking met een casebedrijf.

Contactinformatie

Hogeschool Rotterdam

Elijane Doebar-Asmoredjo, contactpersoon